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49001-01 - Übung: Historiographies of the everyday in apartheid South Africa: An exercise in reading and working with theory 3 KP

Semester Herbstsemester 2017
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Anna Vögeli Litelu (anna.voegeli@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt Drawing on current research on South Africa’s apartheid era, this course will allow you to explore various ways of thinking, researching and writing about ‘the everyday’ from a historiographical perspective. The course is built around three forms of exercise:

Firstly, we will do close-readings of key theoretical texts to get a good sense of different ways in which we can think the everyday: Is the everyday that which is ordinary and boring? Should we look for it in the intensity of smells, sounds and colours that characterise a particular everyday environment? Do we find the everyday in rhythm and repetition as suggested by Henri Lefebvre, or is it more productive to think of the everyday as travelling in time and space (Michel De Certeau)? The aim here is to practise reading selected portions of (at times confusing) theoretical texts and making sense of them in our own words.

Secondly, we will examine different ways of grounding theory in empirical work. We will do so by reading existing research articles on everyday life under apartheid. Here, we will compare the different ways in which these authors frame the kind of ‘everyday’ they are studying; the kinds of historical data they use; how they work with that data and how they link it to theoretical questions.

Thirdly, we will ourselves experiment with possible readings of selected historical sources (e.g. a set of letters, a map, minutes from a council meeting). What kinds of histories and what qualities of everyday can we tease out of a particular historical source? Can working with a particular source even help us make better sense of a concept?

All elements of the course are aimed at students of history who wish to improve their skills in working with theory.
Literatur Jacob Dlamini. Native Nostalgia. Johannesburg: Jacana Media, 2009; esp. Ch. 6, “The Sense of Township Life“, pp. 115-134.

Highmore, Ben. Everyday Life and Cultural Theory. An Introduction. London/New York: Routledge, 2002; esp. Chapter 1, “Figuring the everyday”, pp. 1-16 and Chapter 8, “Michel de Certeau’s poetics of everyday life”, pp. 145-173.
Bemerkungen English (contributions in German possible)

 

Teilnahmebedingungen Studierende der Geschichte aller Studienstufen.

Bei Überbelegung wird die Teilnehmerzahl beschränkt. in diesem Fall werden Studierende der Geschichte bevorzugt zugelassen.
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall wöchentlich
Datum 22.09.2017 – 22.12.2017
Zeit Freitag, 14.15-15.45 Departement Geschichte, Seminarraum 2
Datum Zeit Raum
Freitag 22.09.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 29.09.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 06.10.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 13.10.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 20.10.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 27.10.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 03.11.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 10.11.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 17.11.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 24.11.2017 14.15-15.45 Uhr Dies Academicus
Freitag 01.12.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 08.12.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 15.12.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Freitag 22.12.2017 14.15-15.45 Uhr Departement Geschichte, Seminarraum 2
Module Modul AMT (Archive, Medien, Theorien) (Bachelor Studiengang Osteuropa-Studien (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Analysefelder: Akteure - Erfahrungen - Praktiken (Master Studiengang Europäische Geschichte)
Modul Archive / Medien / Theorien (Bachelor Studiengang Osteuropa-Studien)
Modul Archive / Medien / Theorien (Bachelor Studienfach Geschichte)
Modul Archive / Medien / Theorien (Bachelor Studienfach Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Areas: aussereuropäisch (Master Studiengang Europäische Geschichte)
Modul Ereignisse, Prozesse, Zusammenhänge (Master Studienfach Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Fachwissenschaft / Geschichte (Masterstudium: Educational Sciences)
Modul Fachwissenschaft / Geschichte (Masterstudium: Educational Sciences (Studienbeginn vor 01.08.2015))
Modul Fields: Knowledge Production and Transfer (Master Studiengang African Studies)
Modul Forschung und Praxis (Master Studienfach Osteuropäische Geschichte)
Modul History (Master Studiengang African Studies (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Kommunikation und Vermittlung historischer Erkenntnisse (Master Studienfach Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Methoden und Diskurse historischer Forschung (Master Studienfach Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Profil: Geschichte Afrikas (Master Studiengang Europäische Geschichte)
Modul Profil: Moderne (Master Studiengang Europäische Geschichte)
Modul Theorie (Master Studienfach Geschichte)
Modul Theorie und Praxis (Master Studienfach Osteuropäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung Aktive Teilnahme
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen keine Wiederholung
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Departement Geschichte

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