Zurück
Semester | Frühjahrsemester 2018 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Andreas Langlotz (andreas.langlotz@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | In Discourse Analysis, a core area of sociolinguistics, language is understood as socially and historically situated practice, rather than a relatively autonomous system of knowledge. This discursive shift in linguistics can also be observed in more recent cognitive science, which has turned away from traditional cognitivism towards accounts of situated, distributed, and (inter)actional cognition. However, along with this development from the individual to the social, many discourse analytical accounts of sense-making (e.g. Conversation Analysis and Discursive Psychology) seem to have basically thrown the cognition baby out with the anti-cognitivist bathwater. While rightfully stressing the social and interactional basis of cognitive representations and processes, they often highlight the social dimensions to the extent of rejecting central cognitive concepts such as cognitive representation or (autonomous) cognitive processing completely. Thereby, they run the risk of analysing social processes of sense-making without having a genuine theory of meaning and understanding. In this lecture, the classical approaches to analysing discourse, i.e. language as social interaction including Pragmatics and Speech Act Theory, Conversation Analysis, Discursive Psychology, Critical Discourse Analysis, Interactional Sociolinguistics and Ethnography of Communication are scrutinised, discussed and reviewed from the perspective of cognitive science in order to detect both the social and the cognitive components that they attribute to processes of sense making. In doing so, students are expected to gain deeper insight into the highly complex and fascinating phenomenon of meaning and sense-making. |
Lernziele | - Obtain an overview of the central approaches to Discourse Analysis - Understand and compare their central theoretical assumptions - Scrutinize processes of meaning generation and sense-making in relation to alternative views of cognition and the mind in cognitive science |
Literatur | Will be available on ADAM. |
Bemerkungen | Open to MA students and advanced BA students |
Weblink | ADAM |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | None |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | Online-Angebot fakultativ |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Slavistik (Master Studienfach: Slavistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Interphilologisches Modul (Bachelor Studienfach: Italianistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Advanced English Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Deutsche Sprachwissenschaft I (Master Studienfach: Deutsche Philologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul English Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Forschungspraxis und Vertiefung (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Interphilologie (Master Studienfach: Italianistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Nordistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Nordistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Latinistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Slavistik) Modul Refining Skills in Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Research Skills in English Linguistics or Literature (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprache als Prozess (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprachen und Individuum (Master Studienfach: Französische Sprach- und Literaturwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013)) |
Leistungsüberprüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Leistungsüberprüfung | Written test in the last week of the lecture |
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | eine Wiederholung, Wiederholung zählt |
Skala | Pass / Fail |
Wiederholtes Belegen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |