Zurück
Semester | Herbstsemester 2019 |
Angebotsmuster | einmalig |
Dozierende | Cassandra Thiesen-Mark (cassandra.mark@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | We will explore the linkages between US-led philanthropic foundation initiatives and the development of the educational landscape. The Carnegie, Ford and Rockefeller institutes will receive particular attention. During the first half of the semester, we will examine the historical relationships between these foundations and the poor and specifically the African-American poor between the 1890s and the 1920s. During the second half of the semester, the global connections between the "third sector" and the educational landscape in Africa between 1900 and 1940 will be investigated, via the specific case study of the Phelp-Stokes Fund in Liberia. |
Lernziele | Active participation. Thematic presentations. Student-led teaching sessions. |
Literatur | Katz, Stanley N. “Where Did the Serious Study of Philanthropy Come From, Anyway?” Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 28, no. 1 (March 1999): 74–82. https://doi.org/10.1177/0899764099281006. Hall, Peter Dobkin. “The Work of Many Hands: A Response to Stanley N. Katz on the Origins of the ‘Serious Study’ of Philanthropy.” Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 28, no. 4 (December 1999): 522–34. https://doi.org/10.1177/0899764099284013. Ana Isabel Madeira, “Portuguese, French and British Discourses on Colonial Education: Church–State Relations, School Expansion and Missionary Competition in Africa, 1890–1930,” Paedagogica Historica 41, no. 1–2 (February 1, 2005): 31–60, https://doi.org/10.1080/0030923042000335457. David Ruddell, “Class and Race: Neglected Determinants of Colonial ‘Adapted Education’Policies,” Comparative Education 18, no. 3 (1982): 293–303. |
Teilnahmebedingungen | Studierende der Geschichte aller Studienstufen sowie Studierende anderers Studienfächer, in deren Module die Übung verknüpft ist. Bei Überbelegung wird die Teilnehmerzahl beschränkt. In diesem Fall werden Studierende der Geschichte bevorzugt zugelassen. |
Unterrichtssprache | Deutsch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul Fachwissenschaft / Geschichte (Masterstudium: Educational Sciences) Modul: Archive / Medien / Theorien (Bachelor Studienfach: Geschichte) Modul: Areas: Afrika (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive ) Modul: Areas: aussereuropäisch (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018)) Modul: Areas: Europa Global (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive ) Modul: Fields: Environment and Development (Master Studiengang: African Studies) Modul: Fields: Governance and Politics (Master Studiengang: African Studies) Modul: Fields: Knowledge Production and Transfer (Master Studiengang: African Studies) Modul: Forschung und Praxis (Master Studienfach: Osteuropäische Geschichte) Modul: Methoden - Reflexion - Theorien: Differenz - Identität - Kritik (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018)) Modul: Profil: Geschichte Afrikas (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018)) Modul: Theorie (Master Studienfach: Geschichte) |
Leistungsüberprüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Leistungsüberprüfung | Aktive Teilnahme. |
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Wiederholtes Belegen | nicht wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Departement Geschichte |