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34768-01 - Seminar: Musical Thought as a Cultural Representation in the early modern era (3 KP)

Semester Herbstsemester 2013
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Esther-Dorit Tanay (esther.tanay@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt Medieval and early modern musical theories are well known as “local” and self-contained pedagogical books and manuals for music making. Yet, there has been ongoing studies stressing the interdependence between music and other intellectual fields. Explications of musical fundamentals was informed not only by music as practice but also by extraneous broader cultural sensibilities and value systems. Close reading of musical treatises from this period will unravel the various ways grammar, rhetoric, philosophy, theology, logic and other extra musical concerns provided not merely “words for music” but also determined music’s principles of correctness and esthetic goals. Special emphasis will be given to the evolution of musical thought in and around the age of Scholasticism and early Humanism.
Literatur Boethius, A.M.T.S, De institutione musica, ed. And trans. in C. Bower, Boethius’ The Principle of Music.’ An Introduction, Translation and Commentary. New Haven: Yale University Press, 1978.
Hucbald, De harmonica institutione, trans. in W. Babb, Hucbald, Guido and John, On Music, New Haven: Yale University Press, 1978.
Oliver Strunk, Source Readings in Music History, vol. 1, (ed. and rev.), L. Treitler, W. W. Norton: New York, 1998.
Guido of Arezzo, Micrologus, trans. in W. Babb, in Hucbald, Guido and John, On Music, New Haven: Yale University Press, 1978
Richard Crocker, “Musica Rhythmica and Musica Metrica in Antique and Medieval Theory,” Journal of Music Theory 2 (1958):12-25.
Richard Crocker, “Discant Counterpoint and Harmony,” JAMS, 15(1962):1-21
Karen Desmond, “Sicut in grammatica: Analogical Discourse in Chapter 15 of Guido's Micrologus,” The Journal of Musicology, 16, (1998): 467-493.
Desmond Karen, Behind the Mirror: Revealing the Contexts of Jacobus’s Speculum musicae, ProQuest, UMI Dissertation Publishing 2011.
Emma Dillon, The Sense of Sound: Musical Meaning in France, 1260-1330 , Oxford UP, 2012.
Thomas Christensen, ed. The Cambridge History of Western Music Theory, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Christopher Hatch, David W. Bernstein, eds. Musical Theory and the Exploration of the Past, Chicago: Chicago University Press, 1994.
Anna Maria Busse Berger, Medieval Music and the Art of Memory, California: University of California Press, 2005.
Leon Plantinga, “Philippe de Vitry’s Ars Nova: A Translation,” Journal of Music Theory 5, 1961:204-23.
J. Herlinger, The Lucidarium of Marchetto of Padua, Translation and Commentry, Chicago: Univeresity of Chicago Press, 1985.
Robert Tod Scott, Franco of Cologne's Ars cantus mensurabilis : Complete Critical Edition, With Commentary, Translation, Index verborum and Loci paralleli, Ann Arbor, Mich. : University Microfilms International Publisher, 2000.
Anonymous IV, De mensuris et discantu, Trans. By J. Yudkin, Stuttgart: Hanssler Verlag, 1985.
Max Haas, Musikalisches Denken im Mittelalter: Eine Einführung, Peter Lang, 2007
Max Haas, “Musik zwischen Mathematik und Physik: zur Bedeutung der Notation in den ‘Notitia artis musicae’ des Johannes de Muris, 1321,” in Lars Ulrich Abraham, ed. Festschrift für Arno Volk, 31-46, Cologne: Gerig, 1974.
Max Haas, Eine Übersicht über die Musiklehre in Kontext der Philosophie des 13. und frühen 14. Jahrhunderts, Forum Musicologicum: Basler Beiträge zur Musikgeschichte, 3 Winterthur: Amadeus, 1982.
George A. Harne, “The Ends of Theory and Practice in the Speculum Musicae.” Musica Disciplina, 55 (2010):1-35.
Frank Hentschel, Sinnlichkeit und Vernunft in der mittelalterlichen Musiktheorie Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft, Band, 47, 2001.

 

Unterrichtssprache Deutsch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Modul Ältere Musikgeschichte (Bachelor Studienfach: Musikwissenschaft)
Modul Ältere Musikgeschichte MA (Master Studienfach: Musikwissenschaft)
Modul Historischer Bereich I (bis ca. 1450) (Master Studienfach: Musikwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Historischer Bereich I (bis ca. 1450) (Bachelor Studienfach: Musikwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Historischer Bereich II (1450-1600) (Master Studienfach: Musikwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Historischer Bereich II (ca. 1450-ca.1600) (Bachelor Studienfach: Musikwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Prüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Prüfung Regular attendance, active participation, one presentation.
An-/Abmeldung zur Prüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Belegen bei Nichtbestehen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Fachbereich Musikwissenschaft

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