Zurück

 

52016-01 - Seminar: The "American Negro" in Africa. Black Emancipation and Racial Oppression in the First Half of the Twentieth Century 3 KP (ABGESAGT)

Semester Herbstsemester 2018
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Julia Tischler (julia.tischler@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt From the late 19th century onwards, Africans established close personal and institutional links with African Americans and black West Indians, who were commonly referred to as “American Negroes”. Many colonized Africans came to regard black Americans, having overcome the yoke of slavery, as potential liberators and role models. The “American Negro” came to feature prominently in educational programmes, agricultural development schemes, labor struggles, religious movements, and political criticism. There were numerous and at times conflicting trajectories of transatlantic Pan-Africanism, from “radical” versions, including Marcus Garvey’s Universal Negro Improvement Association, the largest black-led movement to the moderate reform agendas of self-help promoted by Booker T. Washington. The “American Negro” however did not only feature in Africans’ ambitions for liberation, but was also appropriated by colonial administrators. In the early 20th century, numerous colonial officials drew inspiration from the US-American segregationist south in an attempt to engineer a docile and productive African labor force. The seminar will engage with these ambivalent transatlantic entanglements on the level of political visions and policies, while also tracing concrete manifestations on the ground.
Literatur James T. Campbell, Songs of Zion: The African Methodist Episcopal Church in the United States and South Africa (Oxford, 1998).
G. Fredrickson, Black Liberation: A Comparative History of Black Ideologies in the United States and South Africa (Oxford 1999).
Andrew Zimmerman, Alabama in Africa: Booker T. Washington, the German Empire, and the Globalization of the New South (Princeton, 2010).
Robert Trent Vinson, The Americans Are Coming! Dreams of African American Liberation in Segregationist South Africa (Athens, OH, 2012).

 

Teilnahmebedingungen Für Master- und fortgeschrittene Bachelorstudierende der Geschichte.
Bachelorstudierende weisen den Abschluss der Grundstufe des BSF Geschichte nach (mindestens 3 Proseminare und 3 Proseminararbeiten).
Bei Überbelegung wird die Teilnehmerzahl beschränkt. In diesem Fall werden Studierende der Geschichte bevorzugt zugelassen.
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Modul Areas: aussereuropäisch (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul Epochen der europäischen Geschichte: Neuere / Neueste Geschichte (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul Fachwissenschaft / Geschichte (Masterstudium: Educational Sciences)
Modul Methoden - Reflexion - Theorien: Differenz - Identität - Kritik (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul Neuere / Neueste Geschichte (Master Studienfach: Geschichte)
Modul Profil: Geschichte Afrikas (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul Profil: Geschlechtergeschichte (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul Profil: Moderne (Master Studiengang: Europäische Geschichte (Studienbeginn vor 01.08.2018))
Modul: Areas: Afrika (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive )
Modul: Aufbau Neuere / Neueste Geschichte (Bachelor Studienfach: Geschichte)
Modul: Epochen der europäischen Geschichte: Neuere / Neueste Geschichte (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive )
Modul: Europäisierung und Globalisierung (Masterstudium: European Global Studies)
Modul: Fields: Knowledge Production and Transfer (Master Studiengang: African Studies)
Modul: Fields: Media and Imagination (Master Studiengang: African Studies)
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung Aktive Teilnahme.
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Departement Geschichte

Zurück