Zurück
Semester | Frühjahrsemester 2021 |
Angebotsmuster | Jedes Frühjahrsem. |
Dozierende | Paul Burger (paul.burger@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | Sustainable Development has become more and more influential since the famous Brundtland-report in shaping political, economic or individual decisions. However, it has also become a buzzword with many different meanings serving many different interests. Moreover, there are quite controversial theoretical approaches for conceptualizing sustainable development across different disciplines. Against this backdrop, this lecture provides a social science oriented basis for - understanding sustainable development as a new societal role model for human development; - conceptualizing sustainable development based on justice. |
Lernziele | The students - understand 'sustainable development' as a new alternative role model within the global societal development discourse; - know important theoretical social sciences based approaches to analyze sustainability issues and to conceptualize the role model. |
Literatur | Literature tba during lecture. |
Bemerkungen | MSD 2017 Mandatory lecture for all. A different choice is only allowed for students, who have a) attended and accredited the same class for the former degree; b) attended and accredited a comparable class for the former degree. If a), or b) applies, you have to register for a different course according to prior agreement with Prof. Dr. P. Burger. This lecture is offered by MSD. Prof. Dr. Paul Burger is a member of the Teaching Committee MSD and head of the Sustainability Research Group, Dep. of Social Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Basel |
Teilnahmebedingungen | For MSD students (incl. preparation semester), those of the IJDSD and the listed degree programs (see list of modules). Other students must do a master's degree within the Departement of Social Sciences/Faculty of Humanities and Social Sciences. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|---|---|---|
wöchentlich | Mittwoch | 08.15-09.45 | - Online Präsenz - |
Bemerkungen |
Datum | Zeit | Raum |
---|---|---|
Mittwoch 03.03.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 10.03.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 17.03.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 24.03.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 31.03.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 07.04.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 14.04.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 21.04.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 28.04.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 05.05.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 12.05.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 19.05.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 26.05.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Mittwoch 02.06.2021 | 08.15-09.45 Uhr | - Online Präsenz -, -- |
Module |
Modul: Kernbereich Gesellschaftswissenschaften (Masterstudium: Sustainable Development) Modul: Komplementärer Basisbereich Gesellschaftswissenschaften (Masterstudium: Sustainable Development) Modul: Resources and Sustainability (Master Studiengang: Changing Societies: Migration – Conflicts – Resources ) Vertiefungsmodul Global Europe: Umwelt und Nachhaltigkeit (Masterstudium: European Global Studies) |
Leistungsüberprüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Leistungsüberprüfung | Regular attendance and active participation. Final assessment: online, written examination on 02.06.21: during usual teaching time slot. Repeat examination tba. |
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung | Anm.: Belegen Lehrveranstaltung; Abm.: stornieren |
Wiederholungsprüfung | eine Wiederholung, bester Versuch zählt |
Skala | 1-6 0,1 |
Wiederholtes Belegen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Universität Basel |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Nachhaltigkeitsforschung |