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25774-01 - Seminar: Agency and Creativity 3 KP

Semester Herbstsemester 2010
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Till Förster (till.foerster@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt Agency and creativity are loosely defined notions in everyday language. In the humanities, they had been used in many fields to point at how people actively shape their social and cultural worlds. However, they were seldom developed into reflected concepts for the analysis of social life. While some art historians reduce creativity to individuals and how they bring novel things into being, anthropologists examine and analyze more the social and cultural sites of creativity and link it to the complementary notion of agency. The seminar focuses on the tension between individual and social agency on the one hand and the collaborative dimensions of creativity on the other. It first reviews the scholarly literature in the humanities and in particular in anthropology and sociology on the concepts. In a second part, it looks at case studies in the fields of the arts, the production of cultural knowledge, in social and religious practice, and in political institutions.
Lernziele Overview on a field of anthropological enquiry.
Capacity to situate anthropological studies of creativity in the wider scholarly context.
Literatur Frank, Katherine, 2006: Agency, in: Anthropological Theory 6: 281–302.
Giuffre, Katherine, 2009: Collective Creativity. Farnham: Ashgate.
Keane, Webb, 2003: Self-Interpretation, Agency, and the Objects of Anthropology, in: Comparative Studies in Society and History 45.2: 222–248.
Hallam, Elizabeth / Ingold, Tim (eds.), 2008: Creativity and Cultural Improvisation. London: Berg Publishers.
Lavie, Smadar / Narayan, Kirin / Rosaldo, Renato (eds.), 1993: Creativity / Anthropology. Ithaca: Cornell Univ. Pr.
Liep, John, 2001: Locating Cultural Creativity. London: Pluto Press.
Masakazu, Tanaka, Towards and Anthropology of Agency, in: Japanese Review of Cultural Anthropology 6: 3–17.

A comprehensive reading list will be provided on the website of the Institute of Social Anthropology by the end of June 2010.

 

Teilnahmebedingungen Studierende im BA erst ab dem 5. Semester.
Die Teilnehmerzahl ist beschränkt, die Plätze werden nach Anmeldedatum und Studienfachzugehörigkeit vergeben. Vorrang haben die Studierenden der Ethnologie und African Studies. Die Anmeldung erfolgt über ISIS.
Anmeldung zur Lehrveranstaltung http://www.isis.unibas.ch
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Modul Politik und Entwicklung (Master Studienfach: Soziologie)
Modul Sachthemen der Ethnologie (Master Studienfach: Ethnologie)
Modul Social Anthropology (Master Studiengang: African Studies)
Modul Theorie der Ethnologie (Master Studienfach: Ethnologie)
Modul Wirtschaft, Politik und Entwicklung (Master Studienfach: Soziologie)
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung The students are expected to write a short essay of 4 to 5 pages on one of the books discussed in the seminar and to submit it one week before their presentation.
Full papers are due one week in advance of the oral presentation.
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Ethnologisches Seminar

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