Zur Merkliste hinzufügen
Zurück

 

36503-01 - Vorlesung: Second Language Acquisition 2 KP

Semester Herbstsemester 2017
Angebotsmuster unregelmässig
Dozierende Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt The conditions under which people learn a second (or third and fourth...) language differ considerably. Likewise the end-state of learning is very variable: most learners do not reach native-speaker like competence, and it is debated whether this is an appropriate measure of comparison.
Likewise, first and second language learners differ in the cognitive skills they bring to the tasks. While we can assume that some language learning mechanisms that are relevant in first language acquisition may be at work, too, environmental, personality, and processing factors differ. But second language learners also profit from their more mature cognitive skills, and possible also from cognitive advances that are the result of being multilingual.
In this lecture I will provide an overview of (a) the different conditions under which second language learning takes place (social and environmental factors), (b) the role of age, motivation, and aptitude (individual factors), and (c) the influence of the first or other languages and processing limitations (cognitive factors).
Lernziele Students become acquainted with the relevant concepts and milestones of second language acquisition in different learning conditions. This should enable them to develop informed viewpoints on the many debates about becoming and being bi- or multilingual.
Literatur - De Houwer, Annick. (2009). "Bilingual first language acquisition". Bristol: Multilingual Matters.
- Pearson, Barbara Zurer. (2008). "Raising a bilingual child: A step-by-step guide for parents". New York: Randon House.
- Gass, Susan M., & Mackey, Alison. (2012). "The Routledge Handbook of Second Language Acquisition". London and New York: Routledge.
- Gass, Susan M., & Selinker, Larry. (2008). "Second language acquisition: An introductory course" (3 ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Ortega, Lourdes. (2009). "Understanding second language acquisition". London: Hodder. (new edition forthcoming)
Weblink ADAM

 

Teilnahmebedingungen Basic knowledge of linguistic concepts (from a proseminar or lecture)
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz
HörerInnen willkommen

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Nordistik (Bachelor Studienfach: Nordische Philologie (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Slavistik (Master Studienfach: Slavistik (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Advanced English Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch)
Modul angewandte französische Sprachwissenschaft (Bachelor Studienfach: Französische Sprach- und Literaturwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul English Linguistics (Master Studienfach: Englisch)
Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Forschungspraxis und Vertiefung (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Italianistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Hispanistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Nordistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Deutsche Philologie)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Englisch)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Französistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Hispanistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Nordistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Slavistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Französistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Latinistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Englisch)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Italianistik)
Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Deutsche Philologie)
Modul Refining Skills in Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Research Skills in English Linguistics or Literature (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Sprache als Prozess (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation)
Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Sprachen und Gesellschaft (Master Studienfach: Französische Sprach- und Literaturwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Modul Vertiefung, Wissen, Praxis (Master Studienfach: Hispanistik (Studienbeginn vor 01.08.2013))
Leistungsüberprüfung Leistungsnachweis
Hinweise zur Leistungsüberprüfung written exam
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung eine Wiederholung, Wiederholung zählt
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen beliebig wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft

Zurück