Zur Merkliste hinzufügen
Zurück

 

53912-01 - Seminar: El Greco «Migrations» 3 KP

Semester Frühjahrsemester 2019
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Jérémie Koering (jeremie.koering@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt Domenikos Theotokopoulos, known as El Greco, is the most elusive artist of the late Renaissance because of the strangeness of his career and art production. A Greek-Byzantine painter in his early days, then protagonist of the Venetian pictorial tradition during his Italian stay, he finally embodied the most radical Mannerist art when he finally settled in Spain. However, this switch from one artistic way (maniera) to another has never ceased to question and surprise. How can works of such different styles be brought together under the same identity? How can we understand this artistic metamorphosis at a time when the opposition between the maniera greca and the maniera latina seemed to prohibit any porosity between two systems of representation as distant as that of the icon and that of the Albertian storia? The answer certainly lies in a way of conceiving imitation and composition in painting as bricolage (synthesis). By analysing several paintings from the Cretan, Italian and Spanish periods, based on the intuitions of several modern artists such as Willumsen and Eisenstein, it will be possible to find, beyond appearances, the profound unity of El Greco’s work.
Literatur - Andrew R. Casper, dans Art and Religious Painting in El Greco’s Italy, University Park, 2014
- Max Dvořák, «Über Greco und den Manierismus», dans id., Kunstgeschichte als Geistesgeschichte, Munich, 1928, p. 261–276
- Sergueï Eisenstein, «El Greco y el cine», dans id., Cinématisme. Peinture et cinéma, textes inédits, 2e éd., Dijon/Paris, 2009, p. 65–126
- Jérémie Koering, «Greco, encore une fois», dans Wiederholung/Répétition : Wiederkehr, Variation und Übersetzung in der Kunst (actes du congrès du Centre Allemand d’Histoire), sous la direction de Andreas Beyer, Étienne Jollet et Markus Rath, Deutsche Kunstverlag, Passagen/Passages, Berlin, 2018, p. 1-17
- Richard G. Mann, «Tradition and originality in el Greco’s work», dans Quidditas 23, 2002, p. 83–110
Fernando Marías, El Greco : Biographie d’un peintre extravagant, Paris, 1997
- Xavier de Salas et Fernando Marías, El Greco y el arte de su tiempo. Las notas de El Greco a Vasari, Madrid, 1992
- Livia Stoenescu (ed.), Creative and Imaginative Powers in the Pictorial Art of El Greco, Turnhout, Brepols, 2016
- Jens Ferdinand Willumsen, La jeunesse du peintre El Greco. Essai sur la transformation de l’artiste byzantin en peintre européen, 2 vol., t. 2, Paris, 1927

 

Anmeldung zur Lehrveranstaltung Anmeldung über Mona notwendig.
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien Online-Angebot fakultativ

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Modul: Frühe Neuzeit (Bachelor Studienfach: Kunstgeschichte)
Modul: Kunsttheorie und Methodik (Master Studienfach: Kunstgeschichte)
Modul: Kunsttheorie und Methodik (Master Studiengang: Kunstgeschichte und Bildtheorie)
Modul: Profil: Frühe Neuzeit (Master Studiengang: Kunstgeschichte und Bildtheorie)
Modul: Werk und Kontext (Master Studiengang: Kunstgeschichte und Bildtheorie)
Modul: Werk und Kontext (Master Studienfach: Kunstgeschichte)
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung Research paper (3 to 4 pages with bibliography) and oral presentation.
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Fachbereich Kunstgeschichte

Zurück