Zur Merkliste hinzufügen
Zurück

 

33426-01 - Seminar: Quantitative Data Analysis in African Studies 3 KP

Semester Frühjahrsemester 2021
Angebotsmuster Jedes Frühjahrsem.
Dozierende Elisio Macamo (elisio.macamo@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt The aim of this course is to improve participants’ ability to read and critically engage with quantitative research reports. It assumes no advanced knowledge of mathematics and does not expect participants to be familiar with advanced statistical methods. The course will introduce participants to the logic of quantitative analysis by exploring fundamental aspects of the logic underlying it and in this way improving participants’ own analytical and critical skills. In preparation for the course, participants are required to not only read the recommended literature, but also identify a quantitative research report (article, book chapter, etc.), which they are expected to critically evaluate as part of their own evaluation for the course.
Lernziele Students know
- that “analysis” is above all an exercise in argumentation;
- how to identify the logical structure of explanations in quantitative analysis;
- how basic argument forms such as comparison and representativeness can be deployed in analysis;
- how to avoid the pitfalls of faulty reasoning such as in “cause and effect”, “ignoring evidence” and “anticipation”;
- how to deploy quantitative analytic tools in the context of Africa.
Literatur Neuman, Lawrence, W. 2007: Basics of Social Research – Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson Education. Boston (chapter 10).
Kalof, Linda, Dan, Amy and Dietz, Thomas 2008: Essentials of Social Research. Open University Press. Maidenhead (chapter 3).
Best, Joel 2001: Damned Lies and Statistics – Untangling numbers from the media, politicians, and activists. University of California Press. Berkeley.
Browne, M. Neil and Keeley, Stuart M. 2007: Asking the Right Questions – A guide to critical thinking. Pearson Prentice Hall. New Jersey.
Murphy, Robert P. Economists Should Be More Careful With Their Statistics. Here: https://www.econlib.org/library/Columns/y2018/Murphystatistics.html

 

Unterrichtssprache Deutsch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum
wöchentlich Mittwoch 10.15-12.00 - Online Präsenz -

Einzeltermine

Datum Zeit Raum
Mittwoch 03.03.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 10.03.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 17.03.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 24.03.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 31.03.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 07.04.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 14.04.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 21.04.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 28.04.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 05.05.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 12.05.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 19.05.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 26.05.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Mittwoch 02.06.2021 10.15-12.00 Uhr - Online Präsenz -, --
Module Modul: Creating, Analyzing and Visualizing of Data (Master Studienfach: Digital Humanities)
Modul: Erweiterung Gesellschaftswissenschaften M.A. (Master Studienfach: Politikwissenschaft)
Modul: Methoden der Gesellschaftswissenschaften (Masterstudium: European Global Studies)
Modul: Methoden der Near & Middle Eastern Studies und der Gesellschaftswissenschaften (Master Studienfach: Near & Middle Eastern Studies)
Modul: Methoden der Soziologie und der Gesellschaftswissenschaften: quantitativ (Master Studienfach: Soziologie)
Modul: Research Skills (Master Studiengang: African Studies)
Modul: Transfer: Europa interdisziplinär (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive )
Modul: Vorbereitung Masterarbeit Gesellschaftswissenschaften (Masterstudium: Sustainable Development)
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung In preparation for the course, participants are required to not only read the recommended literature, but also identify a quantitative research report (article, book chapter, etc), which they are expected to critically evaluate as part of their own evaluation for the course.
The block course consists of morning sessions only except from tuesday. Participants must allow for sufficient time for daily assignments..
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen beliebig wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Zentrum für Afrikastudien

Zurück