Zurück
Semester | Herbstsemester 2024 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Lisa Brunet (lisa.brunet@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | In this course, we delve into the lives of intriguing individuals such as Dorcas, Livia’s trusted hairdresser, the courageous Roman knight Asclepiades and a runaway slave once in the service of slave master Zoninus. These three individuals (like countless others from Antiquity) are known to us solely through epigraphic evidence. There are no surviving literary poems or anecdotes about them nor do historians mention them in their writings. Yet, their often-overlooked stories provide valuable insights into everyday life within the Roman Empire, supplementing the conventional literary texts that tend to prioritize the privileged few. This course introduces participants to the historical information gleaned from inscriptional texts and the methodologies employed in their analysis. From political structures to topics like religion, death and slavery, inscriptions offer insights into a broad spectrum of Roman daily life. Specifically, through selected examples, we explore Latin inscriptions not just as static artifacts but rather as dynamic tools of communication. |
Lernziele | Participants will gain practical skills in analyzing inscriptional texts, understanding their socio-cultural context and interpreting their historical significance. The course will also critically evaluate the strengths and limitations of inscriptions as historical sources, comparing them to other forms of evidence such as literary texts and archaeological findings |
Literatur | Bodel, J. (2001) Epigraphic Evidence. Ancient History from Inscriptions, London. Bodel, J. (2015) “Epigraphy and Literacy” in C. Bruun and J. Edmondson (eds.) The Oxford Handbook of Roman Epigraphy (New York), 747-763. Cooley, A. (2001) The Cambridge Manual of Latin Epigraphy, Cambridge. Manfred G. Schmidt (2011), Einführung in die lateinische Epigraphik (2. Aufl.), Darmstadt. |
Bemerkungen | A rudimentary understanding of Latin is sufficient. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|---|---|---|
wöchentlich | Mittwoch | 14.15-15.45 | Rosshofgasse (Schnitz), Sitzungsraum S 181 |
Module |
Modul: Archive / Medien / Theorien (Bachelor Studienfach: Geschichte) Modul: Griechische Geschichte BA (Bachelor Studiengang: Altertumswissenschaften) Modul: Griechische Geschichte BA (Bachelor Studienfach: Altertumswissenschaften) Modul: Praxis (Master Studienfach: Geschichte) Modul: Reflexion, Methodik, Praxis (Master Studiengang: Europäische Geschichte in globaler Perspektive ) Modul: Römische Geschichte BA (Bachelor Studienfach: Altertumswissenschaften) Modul: Römische Geschichte BA (Bachelor Studiengang: Altertumswissenschaften) Modul: Theorie und Methoden der Alten Geschichte (Bachelor Studiengang: Altertumswissenschaften) Modul: Theorie und Methoden der Alten Geschichte (Bachelor Studienfach: Altertumswissenschaften) Modul: Vertiefung in Altertumswissenschaften (Bachelor Studiengang: Altertumswissenschaften) Modul: Vertiefung in Altertumswissenschaften (Bachelor Studienfach: Altertumswissenschaften) Modul: Vertiefung in Geschichte und Altertumswissenschaften BA (Bachelor Studienfach: Altertumswissenschaften) Modul: Vertiefung in Geschichte und Altertumswissenschaften BA (Bachelor Studiengang: Altertumswissenschaften) |
Leistungsüberprüfung | Lehrveranst.-begleitend |
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Wiederholtes Belegen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Alte Geschichte |