Zur Merkliste hinzufügen
Zurück

 

72801-01 - Seminar: Thinking Europeanization of Education in a Time of Globalization and Traveling Policies 2 KP

Semester Herbstsemester 2024
Angebotsmuster einmalig
Dozierende
Inhalt The course will present studies on the Europeanization of education, questioning the similarities and differences in policy trajectories followed by the European Union's country members. It will show how these evolutions are also linked to a Global Reform Movement, which requires a new reading by the sociology of education, beyond a national vision of these issues.
Lernziele The aim is to familiarize students with the most recent developments in sociology and comparative studies in education, while teaching them how to situate their research and case studies within these global transformations.
Literatur Krejsler, J. B. Moos L. (2023). School policy reform in Europe: Exploring transnational alignments, national particularities and contestations. Springer Nature.

Normand, R. (2022). PISA as epistemic governance within the European political arithmetic of inequalities: A sociological perspective illustrating the French case. In Critical perspectives on PISA as a means of global governance (pp. 48-69). Routledge.

Normand, R. (2021). The new European political arithmetic of inequalities in education: A history of the present. Social inclusion, 9(3), 361-371.

Normand, R. (2020). The politics of metrics in education: A contribution to the history of the present. Handbook of Education Policy Studies: Values, Governance, Globalization, and Methodology, Volume 1, 345-361.

Normand, R., Liu, M., Carvalho, L. M., Oliveira, D. A., & LeVasseur, L. (Eds.). (2018). Education policies and the restructuring of the educational profession: Global and comparative perspectives. Springer.

Sahlberg, P. (2016). The global educational reform movement and its impact on schooling. The handbook of global education policy, 128-144.

Steiner-Khamsi, G., & Waldow, F. (Eds.). (2012). World yearbook of education 2012: Policy borrowing and lending in education. Routledge.
Weblink https://bildungswissenschaften.unibas.ch

 

Teilnahmebedingungen BA-Abschluss. Immatrikuliert im Masterstudiengang Educational Sciences oder Fachdidaktik bzw. Doktoratsprogramm IBW. Studierende anderer Studiengänge wenden sich bei Interesse bitte zuerst an bildungswissenschaften@unibas.ch
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum
Block Siehe Einzeltermine
Bemerkungen FHNW-Campus Muttenz

Einzeltermine

Datum Zeit Raum
Freitag 11.10.2024 14.15-17.45 Uhr FHNW Campus Muttenz, --
Samstag 12.10.2024 09.15-16.45 Uhr FHNW Campus Muttenz, --
Module Modul: Bildungsorganisation und Systemsteuerung (Masterstudium: Educational Sciences)
Modul: Pädagogische Institutionen im Wandel (Masterstudium: Educational Sciences)
Modul: Pädagogische Institutionen im Wandel (Masterstudium: Fachdidaktik)
Leistungsüberprüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Leistungsüberprüfung Es besteht 100% Anwesenheitspflicht.
- aktive Teilnahme an der Lehrveranstaltung (Vorbereitungstexte sind gelesen, Auf- und Nachbereitungsarbeiten erledigt)
- Mündliche Präsentation (Referat) oder schriftliche Arbeit (Paper)
An-/Abmeldung zur Leistungsüberprüfung Anm.: Belegen Lehrveranstaltung; Abm.: stornieren
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Wiederholtes Belegen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Institut für Bildungswissenschaften, bildungswissenschaften@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Institut für Bildungswissenschaften

Zurück