Zurück zur Auswahl
Semester | Frühjahrsemester 2013 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | Languages can differ considerably in how they carve up the semantic space. There is a longstanding and fervent debate as to what this means for the mental representation of conceptual knowledge: Are the attested differences just on the surface, while the underlying "building blocks" of conceptual structure are the same, or do these differences correlate with other aspects of cognition such that language itself contributes to shaping our mind? In this seminar we will focus on approaches that consider crosslinguistic diversity as indicator of the cognitive richness and flexibility of the human species. |
Lernziele | With a focus on three conceptual domains (colour, space, taste perception) students will learn the specific contents of the claims underlying linguistic relativity (often referred to as the "Sapir-Whorf-hypthesis"), and the methods used to study the effect of language on other cognitive domains. |
Literatur | Evans, Nicholas (2010): "Dying words: Endangered languages and what they have to tell us". Wiley-Blackwell. Evans, Nicholas/Levinson, Stephen C. (2009): The myth of language universals: Language diversity and its importance for cognitive science. In: "Behavioral and Brain Sciences 32(5)", 429-492. Levinson, Stephen C. (2003): "Space in language and cognition: explorations in cognitive diversity". Cambridge. Levinson, Steve/Gumperz, John (Hg.). (1996): "Rethinking linguistic relativity". Cambridge. Majid, Asifa/Levinson, Stephen C. (2011): The senses in language and culture. [doi:10.2752/174589311X12893982233551]. In: "The Senses and Society 6", 5-18. Pullum, Geoffrey K. (1991): "The great Eskimo Vocabulary Hoax and other irreverent essays on the study of language". Chicago. Werlen, Iwar (2002): "Sprachliche Relativität". Tübingen. |
Weblink | ISIS |
Teilnahmevoraussetzungen | Open only to MA students |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | via ISIS |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) |
Prüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Prüfung | Active participation and a presentation |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |