Zurück zur Auswahl
Semester | Frühjahrsemester 2013 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | When we try to understand the meaning of a word, utterance, or text, we draw on multiple sources of information: the lexical semantics of words, and their combination in larger units (sentences/utterances, texts), the inferences about the speaker's intention (pragmatics), and the activation of contextual information (background knowledge, situation models, multimodal information like gesture, mimics, intonation). In this lecture series I will present the history of theories on semantics and pragmatics, which tended to deal with these aspects in isolation, and then focus on comtemporary, integrative theories (cognitive and frame semantics in linguistics, situation models in psycholinguistics). |
Lernziele | The students will learn about the main proposals regarding sense and reference in semantics and well as inference in pragmatics from the logical-philosophical tradition. This survey provides them with the fundamental questions of what the study of meaning is about. In a second step, they will learn how modern semantic-pragmatic and psycholinguistic approaches deal with the process of meaning construction: What knowledge is activated by listeners when interpreting the meaning of an utterance in a particular context? Where does this knowledge come from and what methods/data allow us to study these processes? |
Literatur | Busse, Dietrich (2012): "Frame-Semantik: Ein Kompendium". Berlin. Cruse, Alan D. (2004): "Meaning in language: An introduction to semantics and pragmatics" (2 Aufl.). Oxford. Enfield, Nicholas J. (2009): "The anatomy of meaning: Speech, gesture, and composite utterances". Cambridge. Geeraerts, Dirk (2010): "Theories of lexical semantics". Oxford. Löbner, Sebastian (2002): "Understanding semantics". London. Taylor, John R. (2012): "The mental corpus: How language is represented in the mind". Oxford. Wilson, Deidre/Sperber, Dan (2012): "Meaning and relevance2. Cambridge. |
Weblink | ISIS |
Teilnahmevoraussetzungen | 1-2 proseminars/1st year courses in linguistics |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | via ISIS |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Slavistik (Master Studienfach: Slavistik) Modul Deutsche Sprachwissenschaft I (Master Studienfach: Deutsche Philologie) Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie (Master Studienfach: Italianistik) Modul Refining Skills in Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Research Skills in English Linguistics or Literature (Master Studienfach: Englisch) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Vertiefung, Wissen, Praxis (Master Studienfach: Hispanistik) |
Prüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Prüfung | Klausur |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | eine Wiederholung, Wiederholung zählt |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |