Zurück zur Auswahl
Semester | Herbstsemester 2014 |
Angebotsmuster | einmalig |
Dozierende | Piet Van Eeuwijk (peter.vaneeuwijk@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | The study of ageing in the ‘Global South’ is only in its beginning. Substantial demographic and epidemiological transitions and rapid urbanization incl. migration lead soon to greying societies in these regions. What does it mean to become old and less healthy in an African, Asian or Latin American household? What are the lessons learnt from ‘Global North’ experiences? This course consists of three main thematic fields: 1. Ageing and becoming ill and frail (e.g. ageing impairments and their multiple effects; governance of chronic diseases; frailty and the weak body; biosociality of chronic illnesses; multimorbidity and health care; therapeutic itineraries; dying and death in old age) 2. Images of ageing and health (e.g. body images of ageing; global concepts of ‘active/healthy/successful ageing’; media and images of old persons; control of an ageing body: role of medication/pharmaceuticals; modification of an aged body; emerging ageism) 3. Elder care (e.g. what is elder care?; who cares: who are the caregivers in elder care?; care activities and burden of care; from living arrangement to care arrangement; older persons as care providers; new technologies in elder care; transnational elder care; care economy and care chains; institutionalized elder care; care institutions as ‘carescapes’) |
Lernziele | Students - have gained an understanding of ageing in different cultures and contexts from a Social Science perspective; - have understood the relation of ‚becoming old and ill/frail’ and its manifold effects; - know the different images and imaginations of elder care. |
Literatur | National Research Council (2006). Aging in Sub-Saharan Africa: Recommendations for Furthering Research. Washington, DC: The National Academies Press. National Research Council (2012). Aging in Asia: Findings from New and Emerging Data Initiatives. Washington, DC: The National Academies Press. Maharaj, Pranitha (Ed.) (2012). Aging and Health in Africa. New York: Springer. Mol, Annemarie, Ingunn Moser, Jeannette Pols (Eds.) (2010). Care in Practice. On Tinkering in Clinics, Homes and Farms. Bielefeld: Transcript. Sokolovsky, Jay (Ed.) (2009). The Cultural Context of Aging. Worldwide Perspectives. 3rd Ed. Westport, CT: Praeger. |
Bemerkungen | Die Veranstaltung ist auf 35 Teilnehmende beschränkt. |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | Anmeldung zwingend via isis.unibas.ch |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul Culture and Society (Master Studiengang: African Studies (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Fields: Public Health and Social Life (Master Studiengang: African Studies) Modul Forschungsfelder der Ethnologie (Bachelor Studienfach: Ethnologie) Modul Internationales Zusatzwissen (Master European Studies) Modul Sachthematische Fragestellungen der Ethnologie (Bachelor Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sachthemen der Ethnologie (Master Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Social Anthropology (Master Studiengang: African Studies (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Theorie der Ethnologie (Master Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Theory and General Anthropology (Master Studienfach: Anthropology) Modul Ungleichheit, Konflikt, Kultur (Master Studienfach: Soziologie) Modul Wirtschaft, Kultur und Wissen (Master Studienfach: Soziologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Wirtschaft, Wissen und Kultur (Bachelor Studienfach: Soziologie) Modul Wirtschaft, Wissen und Kultur (Bachelor Studienfach: Soziologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Wissenschaftliche Vertiefung (Bachelor Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Wissenschaftliche Vertiefung in der Ethnologie: Sachthemen (Bachelor Studienfach: Ethnologie) |
Prüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Prüfung | Presentation incl. Handout (1-2 pages) and Moderation of Discussion; Reading; and Active Participation |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | nicht wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Soziologie |