Zurück zur Auswahl
Semester | Herbstsemester 2014 |
Angebotsmuster | einmalig |
Dozierende | Brigit Obrist van Eeuwijk (brigit.obrist@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | Arusha and Moshi are bustling towns and the most famous tourist centers of Tanzania. The former is the undisputed safari capital, and Moshi is the base for climbing Mount Kilimanjaro. Both towns are situated in the lush and fertile northern highlands in one of the most scenic areas of the country. When the first Europeans arrived, the Maasai, the Arusha and the Meru people lived in what is now called the Arusha Region, while Kilimanjaro Region was the homeland of the Chagga, one of Tanzania's largest ethnic groups. For more than a century, German and later British administrative officers and anthropologists have studied the ways in which these people have formed and struggled over personal and collective identities. The people of these regions played a key role in the building of the modern nation state, sympbolized for instance by the Arusha Declaration of 1967. At the same time, they are very proud of what they now consider as their cultural heritage and actively shape their own future, often contesting development visions and practice brought by outsiders, whether these represent the government, international organizations or missions. Based on the scientific literature spanning across a century we weill take a closer look at diverse and changing articulations of sociality against the background of changing theoretical perspectives in our discipline. |
Lernziele | The students have gained an overview of the ethnography of northern Tanzania against the background of changing anthropological perspectives. |
Literatur | Spear Thomas and Richard Waller, eds. (1993) Being Maasai. Ethnicity and Identity in East Africa. London: James Currey. Stambach Amy (2000) Lessons from Mount Kilimanjaro. New York: Routledge. |
Weblink | https://ethnologie.unibas.ch/studies/cou |
Teilnahmevoraussetzungen | Advanced BA Die Teilnehmerzahl ist auf 25 Personen beschränkt. Die Plätze werden nach Anmeldedatum und Studienfachzugehörigkeit vergeben. Vorrang haben die Studierenden der unter "Module" aufgelisteten Studienfächer/-gänge. Die Anmeldung erfolgt über ISIS. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul Applied African Studies (Master Studiengang: African Studies (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Basics: Social Anthropology (Master Studiengang: African Studies) Modul Ethnographie (Bachelor Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Ethnographien (Bachelor Studienfach: Ethnologie) Modul Regionalthemen der Ethnologie (Master Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Social Anthropology (Master Studiengang: African Studies (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Theory and General Anthropology (Master Studienfach: Anthropology) Modul Wissenschaftliche Vertiefung (Bachelor Studienfach: Ethnologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Wissenschaftliche Vertiefung in der Ethnologie: Ethnographien (Bachelor Studienfach: Ethnologie) |
Prüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Prüfung | Lehrverantaltungsbegleitend |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | nicht wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Ethnologie |