Zurück zur Auswahl
Semester | Frühjahrsemester 2016 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | Languages can differ considerably in how they carve up the semantic space. There is a longstanding and fervent debate as to what this means for the mental representation of conceptual knowledge: Are the attested differences just on the surface, while the underlying "building blocks" of conceptual structure are the same, or do these differences correlate with other aspects of cognition such that language itself contributes to shaping our mind? In this seminar we will focus on approaches that consider crosslinguistic diversity as indicator of the cognitive richness and flexibility of the human species. |
Lernziele | With a focus on three conceptual domains (colour, space, taste perception) students will learn the specific contents of the claims underlying linguistic relativity (often referred to as the "Sapir-Whorf-hypothesis"), and the methods used to study the effect of language on other cognitive domains. |
Literatur | - Evans, Nicholas, & Levinson, Stephen C. . (2009). The myth of language universals: Language diversity and its importance for cognitive science. "Behavioral and Brain Sciences", 32(5), 429-492. doi: 10.1017/S0140525X0999094X - Levinson, Steve, & Gumperz, John (Eds.). (1996). "Rethinking linguistic relativity". Cambridge: Cambridge University Press. - Gentner, Dedre, & Goldin-Meadow, Susan (Eds.). (2003). "Language in mind". Cambridge, MA: MIT Press. - Wolff, P., & Holmes, K. J. (2011). Linguistic relativity. "Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science", 2(3), 253-265. doi: 10.1002/wcs.104 |
Weblink | ADAM |
Teilnahmevoraussetzungen | This seminar is open to MA students as well as BA students on the advanced level: for BA05 students those who have completed their proseminar paper in linguistics; for BA13 students those who have completed ALL three introductory modules (including the proseminar papers). |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | Please register by e-mail to alex.van-lierde@unibas.ch. The number of participants is limited to 25. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | Online-Angebot obligatorisch |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul Advanced English Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul English Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Forschungspraxis und Vertiefung (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Sprache als Prozess (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013)) |
Prüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Prüfung | Active participation and a presentation |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |