Zurück zur Auswahl
Semester | Herbstsemester 2016 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | When we try to understand the meaning of a word, utterance, or text, we draw on multiple sources of information: the lexical semantics of words, and their combination in larger units (sentences/utterances, texts), the inferences about the speaker's intention (pragmatics), and the activation of contextual information (background knowledge, situation models, multimodal information like gesture, mimics, intonation). In this lecture we will review a wide range of approaches to meaning and meaning construction (e.g., lexical semantics; formal semantics; prototype theory; cognitive linguistic approaches like metaphor theory, frame semantics; pragmatic theories like speech act and relevance theory, and more recent approaches of knowledge integration from multiple sources (embodiment, multi modality, context/situation models). In this lecture series I will present the history of theories on semantics and pragmatics, which tended to deal with these aspects in isolation, and then focus on comtemporary, integrative theories (cognitive and frame semantics in linguistics, situation models in psycholinguistics). |
Lernziele | The students will learn about the main proposals regarding sense and reference in semantics and well as inference in pragmatics from the logical-philosophical tradition. This survey provides them with the fundamental questions of what the study of meaning is about. In a second step, they will learn how modern semantic-pragmatic and psycholinguistic approaches deal with the process of meaning construction: What knowledge is activated by listeners when interpreting the meaning of an utterance in a particular context? Where does this knowledge come from and what methods/data allow us to study these processes? |
Literatur | Busse, Dietrich (2012): Frame-Semantik: Ein Kompendium. Berlin. Cruse, Alan D. (2004): Meaning in language: An introduction to semantics and pragmatics (2 Aufl.). Oxford. Dancygier, Barbara, & Sweetser, Eve. (2014). Figurative Language. Cambridge: Cambridge University Press. Enfield, Nick J. (2015). The Utility of Meaning: What Words Mean and Why. Oxford: Oxford University Press. Enfield, Nicholas J. (2009): The anatomy of meaning: Speech, gesture, and composite utterances. Cambridge. Geeraerts, Dirk (2010): Theories of lexical semantics. Oxford. Löbner, Sebastian (2002): Understanding semantics. London. Pafel, Jürgen, & Reich, Ingo. (2016). Einführung in die Semantik: Grundlagen - Analysen - Theorien. Stuttgart: Metzler. Taylor, John R. (2012): The mental corpus: How language is represented in the mind. Oxford. Wilson, Deidre/Sperber, Dan (2012): Meaning and relevance2. Cambridge. |
Teilnahmevoraussetzungen | 1 proseminar in Linguistics |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | MOnA |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Slavistik (Master Studienfach: Slavistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Advanced English Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Deutsche Sprachwissenschaft I (Master Studienfach: Deutsche Philologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul English Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Forschungspraxis und Vertiefung (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Interphilologie (Master Studienfach: Italianistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Nordistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Slavistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Latinistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Nordistik) Modul Refining Skills in Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Research Skills in English Linguistics or Literature (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprache als System (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Sprache als System (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Vertiefung, Wissen, Praxis (Master Studienfach: Hispanistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) |
Prüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Prüfung | Written exam |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | eine Wiederholung, Wiederholung zählt |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |