Zurück zur Auswahl
Semester | Herbstsemester 2017 |
Angebotsmuster | unregelmässig |
Dozierende | Heike Behrens (heike.behrens@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | The conditions under which people learn a second (or third and fourth...) language differ considerably. Likewise the end-state of learning is very variable: most learners do not reach native-speaker like competence, and it is debated whether this is an appropriate measure of comparison. Likewise, first and second language learners differ in the cognitive skills they bring to the tasks. While we can assume that some language learning mechanisms that are relevant in first language acquisition may be at work, too, environmental, personality, and processing factors differ. But second language learners also profit from their more mature cognitive skills, and possible also from cognitive advances that are the result of being multilingual. In this lecture I will provide an overview of (a) the different conditions under which second language learning takes place (social and environmental factors), (b) the role of age, motivation, and aptitude (individual factors), and (c) the influence of the first or other languages and processing limitations (cognitive factors). |
Lernziele | Students become acquainted with the relevant concepts and milestones of second language acquisition in different learning conditions. This should enable them to develop informed viewpoints on the many debates about becoming and being bi- or multilingual. |
Literatur | - De Houwer, Annick. (2009). "Bilingual first language acquisition". Bristol: Multilingual Matters. - Pearson, Barbara Zurer. (2008). "Raising a bilingual child: A step-by-step guide for parents". New York: Randon House. - Gass, Susan M., & Mackey, Alison. (2012). "The Routledge Handbook of Second Language Acquisition". London and New York: Routledge. - Gass, Susan M., & Selinker, Larry. (2008). "Second language acquisition: An introductory course" (3 ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. - Ortega, Lourdes. (2009). "Understanding second language acquisition". London: Hodder. (new edition forthcoming) |
Weblink | ADAM |
Teilnahmevoraussetzungen | Basic knowledge of linguistic concepts (from a proseminar or lecture) |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Nordistik (Bachelor Studienfach: Nordische Philologie (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Interphilologische Lehrveranstaltungen für die Slavistik (Master Studienfach: Slavistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Advanced English Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul angewandte französische Sprachwissenschaft (Bachelor Studienfach: Französische Sprach- und Literaturwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul English Linguistics (Master Studienfach: Englisch) Modul English Sociolinguistics & Cognitive Linguistics (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Extending the View (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Focusing on the Discipline (Linguistics) (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Forschungspraxis und Vertiefung (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor Studienfach: Nordistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Slavistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Englisch) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Deutsche Philologie) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Französistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Hispanistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Italianistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Latinistik) Modul Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master Studienfach: Nordistik) Modul Refining Skills in Linguistics (Bachelor Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Research Skills in English Linguistics or Literature (Master Studienfach: Englisch (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprache als Prozess (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation) Modul Sprache und Kognition (Master Studiengang: Sprache und Kommunikation (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Sprachen und Gesellschaft (Master Studienfach: Französische Sprach- und Literaturwissenschaft (Studienbeginn vor 01.08.2013)) Modul Vertiefung, Wissen, Praxis (Master Studienfach: Hispanistik (Studienbeginn vor 01.08.2013)) |
Prüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Prüfung | written exam |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | eine Wiederholung, Wiederholung zählt |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Fachbereich Englische Sprach- und Literaturwissenschaft |