Zurück zur Auswahl
Semester | Frühjahrsemester 2024 |
Angebotsmuster | Jedes Frühjahrsem. |
Dozierende | Robert Stelter (robert.stelter@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | After centuries of economic and demographic stagnation, the Western economies experienced the take-off of modern growth. At roughly the same time, populations underwent a demographic transition. This lecture focuses on the interplay between economic and demographic dynamics in order to examine important epochs in human history. First, we recall ideas from family economics and discrete time general equilibrium models. We then examine the Malthusian epoch - the era of stagnation in population size and income. Finally, we turn our attention to the transition from stagnation during the Malthusian epoch to sustained growth in a unique framework: the unified theories of economic growth. Based on this framework, we discuss the role of population in the transition to modern growth. |
Lernziele | 1. Basic skills in discrete time general equilibrium models, 2. Malthusian epoch, 3. Unified growth theory |
Literatur | De la Croix, D. & MICHEL, P. (2002). A theory of economic growth: dynamics and policy in overlapping generations. Cambridge University Press. Galor, O. (2011). Unified growth theory. Princeton University Press. |
Bemerkungen | The course will be taught "in class". |
Weblink | Weblink to the lecturer's homepage |
Teilnahmevoraussetzungen | Bachelor degree in economics (or an equivalent degree), good command English |
Anmeldung zur Lehrveranstaltung | Registration: Please enroll in the Online Services (services.unibas.ch); Eucor-Students and mobility students of other Swiss Universities or the FHNW first have to register at the University of Basel BEFORE the start of the course and receive their login data by post (e-mail address of the University of Basel). Processing time up to a week! Detailed information can be found here: https://www.unibas.ch/de/Studium/Mobilitaet.html After successful registration you can enroll for the course in the Online Services (services.unibas.ch). Applies to everyone: Enrolment = Registration for the course and the exam! A deregistration is possible by email to belegungstorno-wwz-at-unibas.ch by April 24, 2024 at the latest, stating the course number, title and your matriculation number. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
HörerInnen willkommen |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|---|---|---|
wöchentlich | Montag | 08.15-12.00 | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Datum | Zeit | Raum |
---|---|---|
Montag 15.04.2024 | 08.15-14.00 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Montag 22.04.2024 | 08.15-14.00 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Montag 29.04.2024 | 08.15-12.00 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Montag 06.05.2024 | 08.15-12.00 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Montag 13.05.2024 | 08.15-12.00 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Montag 20.05.2024 | 08.15-12.00 Uhr | Pfingstmontag |
Montag 27.05.2024 | 08.45-10.15 Uhr | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S14 HG.32 |
Module |
Modul: Kernbereich Wirtschaftswissenschaften (Masterstudium: Sustainable Development) Modul: Specific Electives in Economics (Masterstudium: Wirtschaftswissenschaften) Modul: Specific Electives in International Business, Trade and the Environment (Masterstudium: Wirtschaftswissenschaften) |
Prüfung | Leistungsnachweis |
Hinweise zur Prüfung | Assignments and final Examination. Final Examination: 27.05.24; 08:45-10:15. |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: Studiendekanat |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | 1-6 0,1 |
Belegen bei Nichtbestehen | beliebig wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät / WWZ, studiendekanat-wwz@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät / WWZ |