Zur Merkliste hinzufügen
Zurück zur Auswahl

 

74286-01 - Vorlesung: Platform Organizations (3 KP)

Semester Frühjahrsemester 2025
Angebotsmuster Jedes Frühjahrsem.
Dozierende Michael Beckmann (michael.beckmann@unibas.ch, BeurteilerIn)
Inhalt Table of Contents
1. Introduction
2. Fundamentals of the digital economy
3. Achieving competitive advantage in the digital economy
4. Corporate and competitive strategies in the digital economy
5. Pricing strategies in the digital economy
6. Digital business models
7. Regulation of platform organizations
Lernziele Of the ten largest companies in the world in terms of market capitalization, seven are platform organizations. Quite a few of these companies have become so large within a short space of time that they can be described as de facto monopolies, at least within submarkets. Students should learn how the phenomenon of platform organizations can be explained in economic terms and how some platform organizations were able to achieve a market-dominating position in such a short time. Students should become familiar with the specific competitive advantages of platform organizations (e.g. zero marginal costs of production, network effects) as well as their most important corporate, competitive and pricing strategies. Finally, the necessity of regulating platform organizations to ensure fair competition will be discussed.
Literatur Goldfarb, A., and Tucker, C. (2019): Digital Economics. Journal of Economic Literature, 57(1), 3-43.
Jelassi, Tawfik, Francisco J. Martínez-López (2020): Strategies for e-Business: Concepts and Cases on Value Creation and Digital Business Transformation. Fourth edition. Springer.
Liu, Z. (2022): Principles of Digital Economics: Innovation Theory in the Age of Intelligence. Springer.
Øverby, H., Audestad, J.A. (2021): Introduction to Digital Economics – Foundations, Business Models and Case Studies. Second Edition. Springer.

 

Anmeldung zur Lehrveranstaltung Registration: Please enroll in the Online Services (services.unibas.ch);

Eucor-Students and mobility students of other Swiss Universities or the FHNW first have to register at the University of Basel BEFORE the start of the course and receive their login data by post (e-mail address of the University of Basel). Processing time up to a week! Detailed information can be found here: https://www.unibas.ch/de/Studium/Mobilitaet.html
After successful registration you can enroll for the course in the Online Services (services.unibas.ch).

Applies to everyone: Enrolment = Registration for the course and the exam!
Unterrichtssprache Englisch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum
wöchentlich Montag 16.15-18.00 Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35

Einzeltermine

Datum Zeit Raum
Montag 17.02.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 24.02.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 03.03.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 10.03.2025 16.15-18.00 Uhr Fasnachstferien
Montag 17.03.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 24.03.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 31.03.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Auditorium
Montag 07.04.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 14.04.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 21.04.2025 16.15-18.00 Uhr Ostern
Montag 28.04.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 05.05.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Auditorium
Montag 12.05.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Montag 19.05.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Auditorium
Montag 26.05.2025 16.15-18.00 Uhr Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Seminarraum S13 HG.35
Module Modul: Business Field: Human Resources (Masterstudium: Business and Technology)
Modul: Business Field: Strategy and Organization (Masterstudium: Business and Technology)
Modul: Specific Electives in Labor Economics, Human Resources and Organization (Masterstudium: Wirtschaftswissenschaften)
Prüfung Leistungsnachweis
An-/Abmeldung zur Prüfung Anm.: Belegen Lehrveranstaltung; Abm.: stornieren
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala 1-6 0,1
Belegen bei Nichtbestehen beliebig wiederholbar
Zuständige Fakultät Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät / WWZ, studiendekanat-wwz@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät / WWZ

Zurück zur Auswahl