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19824-01 - Seminar: Science & Society in Africa: Aspects of a long history (3 KP)

Semester Frühjahrsemester 2008
Angebotsmuster einmalig
Dozierende Patrick Harries (patrick.harries@unibas.ch, BeurteilerIn)
Alexandra Hofmänner (ALEXANDRA.HOFMAENNER@UNIBAS.CH)
Inhalt This course will be taught with Alexandra Hofmänner. It starts with an injunction from the UNESCO Science Report on Africa for 2005. This states that “The bottom line is this: Science & Technology alone cannot save Africa but Africa without Science & Technology cannot be saved. Recent history tells us so.“
The course inquires into some of the assumptions that underlie this concluding statement. The idea of applying scientific knowledge to the salvation of Africa has a long and convoluted history. What images of science have shaped this idea over the past three centuries? What patterns contribute to its survival? Of what fabric and authority is this ‘recent history’? Who are its mediators?
The course starts with pre-modern visions of the African environment and its human and animal inhabitants. It then goes on to examine the effect of the Enlightenment on these 'scientific' explanations, particularly in the work of intellectuals brought to Africa by global trading companies. The relationship between Christianity, science and anti-slavery is then examined through the prism of the discoveries of Livingstone and others, as well as through the prism of the organised expeditions venturing into the interior in the mid-19th century. At this stage the course looks at the significant changes brought to knowledge about Africa by the Darwinian revolution. The course then examines the accumulation and organisation of knowledge by learned societies and museums, and eventually by university disciplines. Finally, the establishment of knowledge institutions in Africa during the 20th century will be explored by considering colonial and postcolonial ideas on the role of science and technology in society.
Literatur MacLeod Roy. Nature and Empire: Science and the Colonial Enterprise. University of Chicago Press. Chicago 2001.
Dubow Saul. A Commonwealth of Knowledge. Science, Sensibility, and White South Africa, 1820-2000. Oxford University Press. Oxford 2006.
Adas Michael. Machines as the Measure of Men. Science, Technology and Ideologies of Western Dominance. Cornell University Press. Ithaca and London 1989.
Bemerkungen Vertiefungsschwerpunkt: Geschichte Afrikas

 

Teilnahmevoraussetzungen Abgeschlossene Grund-oder Proseminarstufe in Geschichte. Anmeldung über http://www.isis.unibas.ch ist obligatorisch.
Anmeldung zur Lehrveranstaltung Anmeldung über http://www.isis.unibas.ch ist obligatorisch.
Unterrichtssprache Deutsch
Einsatz digitaler Medien kein spezifischer Einsatz

 

Intervall Wochentag Zeit Raum

Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.

Module Aufbaumodul Neuere und Neueste Geschichte (Bachelor Studienfach: Geschichte)
Modul Culture and Society (Master Studiengang: African Studies)
Modul Ereignisse, Prozesse, Zusammenhänge (Master Studienfach: Geschichte)
Modul History (Master Studiengang: African Studies)
Modul Kommunikation und Vermittlung historischer Erkenntnisse (Master Studienfach: Geschichte)
Modul Methoden und Diskurse historischer Forschung (Master Studienfach: Geschichte)
Modul Neuere und Neueste Geschichte (Master Studienfach: Geschichte)
Wissenschaftsgeschichte (Transfakultäre Querschnittsprogramme im freien Kreditpunkte-Bereich)
Prüfung Lehrveranst.-begleitend
Hinweise zur Prüfung Aktive Teilnahme.
An-/Abmeldung zur Prüfung Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich
Wiederholungsprüfung keine Wiederholungsprüfung
Skala Pass / Fail
Belegen bei Nichtbestehen nicht wiederholbar
Zuständige Fakultät Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch
Anbietende Organisationseinheit Historisches Seminar

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