Zurück zur Auswahl
Semester | Herbstsemester 2010 |
Angebotsmuster | einmalig |
Dozierende |
Jeremy Gould (jeremy.gould@helsinki.fi)
Elisio Macamo (elisio.macamo@unibas.ch, BeurteilerIn) |
Inhalt | The aim of this seminar is to introduce students to approaches in the social sciences that engage critically with development policy and institutions. To this end the course will initially address the question concerning the theoretical and conceptual status of the field of development studies in order to raise issues pertaining to the relationship between theory and practice. Drawing on the raised issues the course will move on to discuss the various ways in which social scientists have engaged with the notion of development and accompanying practice to enable students to gain insights into the complex nature of development both as intervention in human life-worlds as well as an intellectual challenge. The course will round up the issues with a general discussion on the theoretical and methodological challenges faced by the field of development studies in order to stimulate students interest in the further pursuit of the issues entailed in the critical appraisal of development. |
Lernziele | Students - are familiar with critical approaches to development policy and practice; - are able to identify theoretical and conceptual problems associated with claims to knowledge made in the context of development studies; - know some of the major themes in the critique of development policy and practice. |
Literatur | Cooper, Frederick und Packard, Randall (eds) (1997): International development and the social sciences. University of California Press: Berkeley. Escobar, Arturo (1995): Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton University Press. Princeton Ferguson, James (1994): The Anti-Politics Machine: Development, Depoliticisation and Bureaucratic Power in Lesotho. Cambridge University Press. Cambridge Gould, Jeremy (2007): [Dis]assembling Development. In: J. Gould and L. Siitonen (eds). Anomalies of Aid A Festschrift for Juhani Kaponen. Interkont Books 15. Helsinki. Mosse, David (2005): Cultivating Development: An Ethnography of Aid Policy and Practice. Pluto. London. |
Bemerkungen | Mit einem Essay von ca. 5-6 Seiten kann 1 zusätzlicher Kreditpunkt erworben werden. Diese Zusatzleistung ist unabhängig des vom Dozenten verlangten Leistungsnachweis zu erbringen und dafür ist im Voraus ein Learning Contract auszustellen. |
Unterrichtssprache | Englisch |
Einsatz digitaler Medien | kein spezifischer Einsatz |
Intervall | Wochentag | Zeit | Raum |
---|
Keine Einzeltermine verfügbar, bitte informieren Sie sich direkt bei den Dozierenden.
Module |
Modul Culture and Society (Master Studiengang: African Studies) Modul Politik und Entwicklung (Master Studienfach: Soziologie) Modul Politik, Entwicklung und soziale Ungleichheit (Bachelor Studienfach: Soziologie) Modul Social Anthropology (Master Studiengang: African Studies) Modul Wirtschaft, Kultur und Wissen (Master Studienfach: Soziologie) Modul Wirtschaft, Politik und Entwicklung (Master Studienfach: Soziologie) Modul Wirtschaft, Wissen und Kultur (Bachelor Studienfach: Soziologie) |
Prüfung | Lehrveranst.-begleitend |
Hinweise zur Prüfung | Referat |
An-/Abmeldung zur Prüfung | Anmelden: Belegen; Abmelden: nicht erforderlich |
Wiederholungsprüfung | keine Wiederholungsprüfung |
Skala | Pass / Fail |
Belegen bei Nichtbestehen | nicht wiederholbar |
Zuständige Fakultät | Philosophisch-Historische Fakultät, studadmin-philhist@unibas.ch |
Anbietende Organisationseinheit | Institut für Soziologie |