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50781-01 - Course: Willkommen in der Matrix: Digitale Anwendungen für die Musikanalyse in Theorie und Praxis (3 CP)

Semester spring semester 2018
Course frequency Once only
Lecturers Stefan Münnich (stefan.muennich@unibas.ch, Assessor)
Andrew Wilson (andrew.wilson@unibas.ch)
Content The main aim of this bilingual English-German course is to introduce current and upcoming digital tools for music analysis while taking into account past and present views on its epistemological status and discussions on the field’s future challenges.

Hauptziel dieser bilingualen Übung (Englisch/Deutsch) ist die Vermittlung aktueller Entwicklungen, Standards und Trends im Bereich digitaler Anwendungen im Bereich Musikanalyse. Der epistemologische Status analytischer Methoden wird dabei aus historischer und gegenwärtiger Perspektive ebenso diskutiert wie deren zukünftige Herausforderungen im digitalen Zeitalter.
Learning objectives The course will examine how assumptions derived from analytical methods (e.g. Neo-Riemannian, Schenkerian, pitch-class set theory) can be supported and endorsed by the use of computerized/digital tools and formats such as MEI, music21, PC Set Calculator, Sonic Visualizer, iAnalyse, etc. Furthermore, it seeks to highlight the importance of a critical attitude when using such methods and tools. Following an introduction to different approaches, the students will be asked to apply these techniques to relevant musical examples (compositions, performances, recordings).

In der Übung erlernen die Studierenden, wie aus unterschiedlichen musikanalytischen Zugängen (Neo-Riemannian Theory, Schenker-Analyse, Pitch Class Set Theory, u. a.) gewonnene Annahmen durch die Nutzung digitaler Anwendungen und Formate (wie MEI, music21, PC Set Calculator, Sonic Visualizer, iAnalyse, usw.) unterstützt und (im besten Fall) bestätigt werden können. Zugleich wird eine kritisch-reflektierte Haltung gegenüber den angewandten Methoden und Werkzeugen eingeübt. Die erlernten Inhalte werden in Projektarbeiten auf konkrete Anwendungsbeispiele (Kompositionen, Tonaufnahmen, Aufführungen, u. a.) übertragen und am Ende des Semesters im Kurs präsentiert.
Bibliography Brown, Andrew R.: “Music and sound analysis.” In: Computers in Music Education. Amplifying Musicality, New York et al.: Routledge 2007, 221–232 [chapter 17]

Cook, Nicholas: Beyond the score, music as performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.

Cook Nicholas, Daniel Leech-Wilkinson: A musicologist's guide to Sonic Visualiser. 2009 (pdf file from http://www.charm.rhul.ac.uk/analysing/p9_0_1.html).

Gräf, Albert: “Musikinformatik und digitale Medien,” Musiktheorie 32, no. 4 (2017): 293–315.

Holtmeier, Ludwig: "Von der Musiktheorie zum Tonsatz. Zur Geschichte eines geschichtslosen Faches," ZGMTH 1, no. 1 (2003): 11–34.

Janz, Tobias: “Musikwissenschaft als Kunstwissenschaft,” in Historische Musikwissenschaft:
Grundlagen und Perspektiven, eds. Michele Calella and Nikolaus Urbanek (Stuttgart: J.B.
Metzler, 2013), 56–81.

Koplenig, Alexander: “Against Statistical Significance Testing in Corpus Linguistics,” In: Corpus
Linguistics and Linguistic Theory (Berlin: De Gruyer, 2017), 1–26.

Leech-Wilkinson, Daniel: The Changing Sound of Music: Approaches to Studying Recorded Musical Performance. London: CHARM, 2009, www.charm.kcl.ac.uk/

Marsden, Alan: “’What was the question?’: music analysis and the computer.” In: Modern Methods for Musicology. Prospects, Proposals, and Realitites, ed. by Tim Crawford and Lorna Gibson, Farnham: Ashgate 2009, 137–147

Neuwirth, Markus / Rohrmeier, Martin: “Wie wissenschaftlich muss Musiktheorie sein? Chancen
und Herausforderungen musikalischer Korpusforschung,” ZGMTH 13, no.2 (2016): 171–193.

Rudolph, Günter: “Digital Representation of Music [Chapter 7],” In: Music Data Analysis, ed. by
Claus Weihs et al. (Boca Raton : CRC Press, 2017).

Schmidt, Christian Martin: “Music Analysis: not Universal, not Almighty, but Indispensable,”
Music Analysis 21, (July 2002): 23–27.

Schüler, Nico: “Computer-Assisted Music Analysis: Historical Reflections, Recent Approaches,
and Common Methods,” Musiktheorie 32, no. 4 (2017): 317–329.

 

Admission requirements Course is open to all with some basic knowledge of English, German and music theory as well as interest in digital musicological tools. Bring your own laptop.

Die Übung richtet sich an alle mit Grundkenntnissen in Englisch, Deutsch und Musiktheorie sowie Interesse an digitalen musikanalytischen Anwendungen. Eigener Laptop/Rechner ist erforderlich.
Language of instruction German
Use of digital media No specific media used
Course auditors welcome

 

Interval Weekday Time Room

No dates available. Please contact the lecturer.

Modules Electives Bachelor Musicology: Recommendations (Bachelor's degree subject: Musicology)
Modul Angewandte Musikwissenschaft (Bachelor's degree subject: Musicology)
Wahlbereich Bachelor Musikwissenschaft: Empfehlungen (Bachelor's degree subject: Musicology (Start of studies before 01.08.2013))
Assessment format continuous assessment
Assessment details Weekly assignments and presentation of case studies (approx. 45 minutes) at the end of term.

Wöchentliche Hausaufgaben; Projektarbeit mit Abschlusspräsentation (ca. 45 Minuten).
Assessment registration/deregistration Reg.: course registration; dereg.: not required
Repeat examination no repeat examination
Scale Pass / Fail
Repeated registration no repetition
Responsible faculty Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch
Offered by Fachbereich Musikwissenschaft

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