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Semester | spring semester 2022 |
Course frequency | Once only |
Lecturers | Ingrid Anna Greenfield (ingridanna.greenfield@unibas.ch, Assessor) |
Content | This course focuses on African arts created in “contact zones ” at the end of the Middle Ages and the beginning of the early modern period, c. 1300-1600, such as the Kingdom of Benin, the Ethiopian Empire, the region of Senegambia, the Kongo kingdom, and the Swahili coast. Building on new trends in Medieval Studies and African Studies, “contact zone” will be broadly interpreted to include not only geographic regions where concentrated interaction between Africans and non-Africans occurred but also specific sites and spaces as well as genres of objects where encounters between aesthetic traditions occurred. Under consideration will be forms, iconography, motifs, and meanings that arise from, critique, resist, or otherwise respond in symbolic and material dimensions to these encounters, as well as the use and abuse of terms and concepts such as hybridity, influence, authenticity, and invention. This course will be taught in English, with readings drawn mainly from recent publications in archaeology, art history, and economic, maritime, and political history. Dieser Kurs konzentriert sich auf afrikanische Kunst aus den „Kontaktzonen“ am Ende des Mittelalters und zu Beginn der frühen Neuzeit, ca. 1300-1600, wie das Königreich Benin, das äthiopische Reich, die Region Senegambia, das Königreich Kongo und die Swahili-Küste. Aufbauend auf neuen Strömungen in der Mediävistik und Afrikanistik wird der Begriff „Kontaktzone“ weit ausgelegt – nicht nur als geografische Regionen, in denen eine konzentrierte Interaktion zwischen Afrikanern und Nicht-Afrikanern stattfand, sondern auch als spezifische Orte und Räume sowie Objektgattungen, in denen Begegnungen zwischen ästhetische Traditionen entstanden. Betrachtet werden Formen, Ikonographien, Motive und Bedeutungen, die sich aus diesen Begegnungen ergeben, diese kritisieren, sich widersetzen oder auf andere Weise in symbolischer und materieller Dimension darauf reagieren, sowie die Verwendung und der Missbrauch von modernen Begriffen und Konzepten wie Hybridität, Einfluss, Authentizität und Erfindung. Dieser Kurs wird in englischer Sprache abgehalten, wobei die Lektüre hauptsächlich aus neueren Veröffentlichungen in den Bereichen Archäologie, Kunstgeschichte sowie Wirtschafts-, Seefahrts- und Politikgeschichte stammt. |
Bibliography | Pflicht- und weiterführende Lektüre wird am Anfang des Semesters bereitgestellt. |
Admission requirements | Für den Besuch der Seminare sollte das Grundstudium abgeschlossen sein. |
Course application | Bei allen Veranstaltungen ist die Zahl der Teilnehmer/innen beschränkt. Bei zu vielen Anmeldungen werden Studierende mit Motivationsschreiben vorrangig behandelt |
Language of instruction | English |
Use of digital media | Online, optional |
Interval | Weekday | Time | Room |
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wöchentlich | Monday | 10.00-12.00 | Kunstgeschichte, Seminarraum 1. Stock 131 |
Modules |
Modul: Epochenübergreifende Fragestellungen (Bachelor's degree subject: Art History) Modul: Fields: Knowledge Production and Transfer (Master's degree program: African Studies) Modul: Fields: Media and Imagination (Master's degree program: African Studies) Modul: Mittelalter (Bachelor's degree subject: Art History) Modul: Profil: Mittelalter und Mittelalterrezeption (Master's degree program: Art History and Image Theory) Modul: Werk und Kontext (Master's degree program: Art History and Image Theory) Modul: Werk und Kontext (Master's degree subject: Art History) |
Assessment format | continuous assessment |
Assessment details | Referat, kurzes Essay |
Assessment registration/deregistration | Reg.: course registration; dereg.: not required |
Repeat examination | no repeat examination |
Scale | Pass / Fail |
Repeated registration | no repetition |
Responsible faculty | Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch |
Offered by | Fachbereich Kunstgeschichte |