Back to selection
Semester | fall semester 2023 |
Course frequency | Once only |
Lecturers | Ingrid Anna Greenfield (ingridanna.greenfield@unibas.ch, Assessor) |
Content | This course introduces students to the early history of African material in private collections amassed by princes, cardinals, humanists, and apothecaries during the 16th and 17th centuries. Providing an overview of “exotica” originating from the African continent, including botanical and zoological specimens, highly worked luxury objects, and trade goods, the course will offer case studies of collections north and south of the Alps (variously referred to as studioli, cabinets of curiosities, and Kunst- and Wunderkammern), complemented by brief forays into medieval precursors and modern repercussions. As we will see, things from Africa rarely remained in one place/space, nor did they retain only a single identity, or even maintain an ‘original’ physical form. In considering collections as active sites for worldmaking and collecting itself as a dynamic cultural practice, the powerful flexibility of Africa in early modern Europe becomes apparent, as does the elasticity of identity, geography, and knowledge in this period. The course will be taught in English, with readings in English and German drawn mainly from recent publications in art history, history of science, and museum studies, as well as from foundational texts. Dieser Kurs führt die Studierenden in die frühe Geschichte afrikanischer Objekte in Privatsammlungen ein, die von Prinzen, Kardinälen, Humanisten und Apothekern im 16. und 17. Jahrhundert zusammengetragen wurden. Der Kurs bietet einen Überblick über vom afrikanischen Kontinent stammende „Exotika“, einschliesslich botanischer und zoologischer Exemplare, Luxusobjekte und Handelswaren, und bietet Fallstudien zu Sammlungen nördlich und südlich der Alpen (studioli, „cabinets of curiosity“, oder Kunst- und Wunderkammern), auch unter Einbezug mittelalterlicher Vorläufer und moderner Nachwirkungen. Wie wir sehen werden, blieben Dinge aus Afrika selten an einem Ort/Raum, noch behielten sie nur eine einzige Identität oder sogar eine „ursprüngliche“ physische Form. Betrachtet man Sammlungen als aktive Orte der Weltgestaltung und das Sammeln selbst als dynamische kulturelle Praxis, wird die starke Flexibilität Afrikas im frühneuzeitlichen Europa deutlich, ebenso wie die Elastizität von Identität, Geographie und Wissen in dieser Zeit. Dieser Kurs wird in englischer Sprache abgehalten, mit Lektüre in Englisch und Deutsch, die hauptsächlich aus neueren Veröffentlichungen in Kunstgeschichte, Wissenschaftsgeschichte und Museumswissenschaft sowie aus Grundlagentexten stammen. |
Bibliography | Pflicht- und weiterführende Lektüre wird am Anfang des Semesters bereitgestellt. |
Admission requirements | Für den Besuch der Seminare sollte das Grundstudium abgeschlossen sein. |
Course application | Belegen über Online Services notwendig. |
Language of instruction | English |
Use of digital media | No specific media used |
Interval | Weekday | Time | Room |
---|---|---|---|
wöchentlich | Wednesday | 16.15-18.00 | Kunstgeschichte, Seminarraum 1. Stock 131 |
Modules |
Modul: Frühe Neuzeit (Bachelor's degree subject: Art History) Modul: Profil: Frühe Neuzeit (Master's degree program: Art History and Image Theory) Modul: Transfer: Europa interdisziplinär (Master's degree program: European History in Global Perspective) Modul: Werk und Kontext (Master's degree program: Art History and Image Theory) Modul: Werk und Kontext (Master's degree subject: Art History) Module: Fields: Media and Imagination (Master's degree program: African Studies) Wahlbereich Master Geschichte: Empfehlungen (Master's degree subject: History) |
Assessment format | continuous assessment |
Assessment details | Referat, kurzes Essay. |
Assessment registration/deregistration | Reg.: course registration; dereg.: not required |
Repeat examination | no repeat examination |
Scale | Pass / Fail |
Repeated registration | no repetition |
Responsible faculty | Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch |
Offered by | Fachbereich Kunstgeschichte |