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Semester | spring semester 2025 |
Course frequency | Irregular |
Lecturers |
Marc Frick (marc.frick@unibas.ch)
Michael David Müller-Breckenridge (m.mueller-breckenridge@unibas.ch) Bianca Prietl (bianca.prietl@unibas.ch) Heiko Schuldt (heiko.schuldt@unibas.ch, Assessor) Jean Terrier (jean.terrier@unibas.ch) |
Content | In den letzten zwei Jahren haben sich Werkzeuge, die auf Künstlicher Intelligenz basieren, weit verbreitet und die Aufmerksamkeit der Öffentlichkeit erregt. Insbesondere sogenannte «generative Tools», mit denen sich fertige Texte, Bilder, Musik und Videos schnell und einfach erstellen lassen, sind auf grosse Resonanz gestossen. Die meisten Universitäten haben die Option, KI-basierte Werkzeuge zu verbieten, deutlich abgelehnt. Gleichzeitig haben viele von ihnen betont, dass diese Werkzeuge für die Hochschulbildung neben vielen Vorteilen grosse Herausforderungen mit sich bringen, insbesondere in Bezug auf die Evaluation von Studienleistungen, den Datenschutz, den Schutz des Urheberrechts sowie auf die Zuverlässigkeit von Information. Die These dieser Ringvorlesung ist, dass die Definition und die Förderung einer «KI-Kompetenz» als Bestandteil der allgemeinen digitalen Kompetenz der sinnvollste Weg ist, um der Herausforderung der Verbreitung von KI-basierten Werkzeugen an Universitäten zu begegnen. Diese neue Kompetenz wird hier «kritische KI-Kompetenz» genannt: damit soll hervorgehoben werden, dass es nicht nur darum geht, KI-basierte Tools effizient zu nutzen. Viel mehr sollen weitere, abstraktere Fähigkeiten gestärkt werden und das kritische Denken über KI und den digitalen Wandel allgemein gefördert werden. In dieser Ringvorlesung werden Spezialist:innen aus verschiedenen Fächern Antworten auf diese für uns wichtigen Fragen umreissen, sowie Denkanstösse für die weitere Reflexion bieten. Diese interdisziplinäre Veranstaltung richtet sich fachübergreifend an alle Studierende der Universität Basel, die die aktuelle Entwicklung der Künstlichen Intelligenz besser verstehen möchten und ihre kritische KI-Kompetenz stärken wollen. Studierende melden Sich über das übliche Verfahren an. Weitere Interessenten können eine E-Mail schreiben an: digital-literacies@unibas.ch Over the past two years, tools based on artificial intelligence have become widespread and have captured public attention. In particular, so-called "generative tools" that enable a quick and easy creation of ready-to-use texts, images, music, and videos have garnered significant interest. Most universities have strongly rejected the option to ban AI-based tools. At the same time, many of them have emphasized that these tools, while offering numerous advantages in higher education, also present significant challenges, particularly regarding the evaluation of academic performance, data privacy, copyright protection, and the reliability of information. The thesis of this lecture series is that defining and the promotion of "AI literacy" as a component of digital literacies in general is the most sensible approach to address the challenge of the spread AI-based tools in universities. This new literacy is referred here as "Critical AI literacy" to emphasize that we must aim at more that using AI-based tools efficiently. Instead, we need to strengthen more abstract skills and promote critical thinking about AI and the digital transformation more generally. In this lecture series, specialists from various fields will outline answers to these important questions for us and provide ideas for further reflection. This interdisciplinary event is aimed at all students of the University of Basel who want to better understand the current developments in artificial intelligence and enhance their critical AI literacy. Students register over the usual procedure. Other interested persons can send an e-mail to: digital-literacies@unibas.ch |
Weblink | https://dmi.unibas.ch/de/studium/compute |
Course application | Studierende melden Sich über das übliche Verfahren an. Weitere Interessenten können eine E-Mail schreiben an: digital-literacies@unibas.ch |
Language of instruction | German |
Use of digital media | No specific media used |
Course auditors welcome |
Interval | Weekday | Time | Room |
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wöchentlich | Wednesday | 16.15-18.00 | Biozentrum, Maurice E. Müller Saal U1.111 |
Modules |
Aufbaumodul (Teil C) (Transfakultäre Querschnittsprogramme im freien Kreditpunkte-Bereich) Basismodul (Teil A) (Transfakultäre Querschnittsprogramme im freien Kreditpunkte-Bereich) Doctoral Studies Law: Recommendations (PhD subject: Law) Doctorate Biomedical Ethics: Recommendations (PhD subject: Biomedical Ethics) Doktorat Osteuropäische Geschichte: Empfehlungen (PhD subject: East European History) Electives Bachelor History: Recommendations (Bachelor's degree subject: History) Electives Bachelor Physics (Bachelor's Studies: Physics) Electives Bachelor Psychology: Recommendations (Bachelor's Studies: Psychology (Start of studies before 01.08.2024)) General Linguistics: Recommendations (PhD subject: General Linguistics) History: Recommendations (PhD subject: History) Modul: Aufbaustudium Deutsche Sprachwissenschaft (Bachelor's degree subject: German Language and Literature) Modul: Deutsche Sprachwissenschaft (Master's degree subject: German Language and Literature) Modul: Erweiterung Gesellschaftswissenschaften B.A. (Bachelor's degree subject: Political Science) Modul: Erweiterung Gesellschaftswissenschaften M.A. (Master's degree subject: Political Science) Modul: Forschung und Praxis (Master's degree subject: East European History) Modul: Forschungspraxis und Vertiefung (Master's degree program: Language and Communication) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: English) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Ancient Civilizations) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: German Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: French Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Spanish Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Italian Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Nordic Philology (Start of studies before 01.08.2022)) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree program: Ancient Civilizations) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Nordic Philology) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: Slavic Studies) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: English) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: German Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: French Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: Spanish Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: Italian Language and Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: German Literature) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: Latin Philology) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's degree subject: Nordic Philology) Modul: Interphilologie: Literaturwissenschaft MA (Master's Studies - Faculty of Humanities and Social Sciences) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: English) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: German Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: French Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Spanish Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Italian Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Nordic Philology (Start of studies before 01.08.2022)) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft BA (Bachelor's degree subject: Nordic Philology) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: Slavic Studies) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: English) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: German Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: French Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: Spanish Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: Italian Language and Literature) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's degree subject: Latin Philology) Modul: Interphilologie: Sprachwissenschaft MA (Master's Studies - Faculty of Humanities and Social Sciences) Modul: Kulturtechnische Dimensionen (Master's degree program: Cultural Techniques) Modul: Transfer: Digital History (Master's degree program: European History in Global Perspective) Module: Applications and Related Topics (Bachelor's Studies: Computer Science) Module: Changing Societies Lab (Master's degree program: Changing Societies: Migration – Conflicts – Resources) Module: Fields: Knowledge Production and Transfer (Master's degree program: African Studies) Module: Research Skills (Master's degree program: African Studies) Module: Societal Approaches (Master's Studies: European Global Studies) Wahlbereich Bachelor Medienwissenschaft: Empfehlungen (Bachelor's degree subject: Media Studies) Wahlbereich Master Deutsche Philologie: Empfehlungen (Master's degree subject: German Language and Literature) Wahlbereich Master Geschichte: Empfehlungen (Master's degree subject: History) |
Assessment format | continuous assessment |
Assessment details | Semesterbegleitende Bewertung mit Online-Testfragen. 1. Für diese Lehrveranstaltung werden beim Bestehen der Prüfungsleistung (pass/fail) 2 Kreditpunkte vergeben. 2. Zur Vorbereitung auf die inhaltlichen Sitzungen werden auf der Lernplattform ADAM Begleitmaterialien in unterschiedlichen Formaten (Text, Audio, Video) zur Verfügung gestellt. 3. Am Tag nach den jeweiligen Sitzungen um 12:00 wird auf der Lernplattform ADAM ein Test mit fünf Fragen zu den Begleitmaterialien freigeschaltet. Um Kreditpunkte zu erwerben, müssen die Studierenden 5 von diesen insgesamt 9 Tests bestanden haben. |
Assessment registration/deregistration | Reg.: course registration, dereg: cancel course registration |
Repeat examination | no repeat examination |
Scale | Pass / Fail |
Repeated registration | as often as necessary |
Responsible faculty | Faculty of Science, studiendekanat-philnat@unibas.ch |
Offered by | Fachbereich Informatik |