Add to watchlist
Back to selection

 

76577-01 - Lecture with practical courses: Musik und Revolution. Vom Buffonistenstreit bis Woodstock (4 CP)

Semester fall semester 2025
Course frequency Once only
Lecturers Vadym Rakochi (vadym.rakochi@unibas.ch, Assessor)
Content Music and Revolution: Challenging the Future (17th – 21st Centuries)

Traditionally, the cultural dimensions of major social upheavals — such as the English revolutions (1649–1688), the French Revolution (1789), the European revolutions of 1848–49, and the Russian Revolution (1917) — have been treated as secondary to their political and economic consequences. With music analysis at its core, this course challenges that perspective by examining how these transformative events from the 17th to the 21st century reshaped musical culture, altered the lives and careers of musicians, and redefined the European musical landscape.
We will explore the dynamic interplay between social and musical revolutions, including pivotal aesthetic and stylistic shifts such as the Querelle des Bouffons, the innovations of the Mannheim school, the emergence of the twelve-tone system, and the radical experimentation of the 1960s (e.g., Woodstock). We will also investigate cultural and political controversies—from the rivalry between Wagnerians and Brahmsians, to the infamous premiere of Stravinsky’s Rite of Spring, to the censorship and suppression of composers under Soviet rule—that exposed deep divisions among composers, critics, performers, and institutions.
Through regular music analysis and consistent critical discussion on the works of Baroque, Classical, Romantic, and 20th-century composers, students will gain a deeper understanding of how music both responds to and helps shape revolutionary change.



Musik und Revolution: Herausforderungen für die Zukunft (17.–21. Jahrhundert)
Traditionell werden die kulturellen Dimensionen großer gesellschaftlicher Umbrüche – wie der Englischen Revolutionen (1649–1688), der Französischen Revolution (1789), der Europäischen Revolutionen von 1848/49 und der Russischen Revolution (1917) – im Vergleich zu ihren politischen und wirtschaftlichen Folgen als zweitrangig behandelt. Mit der Musikanalyse im Mittelpunkt hinterfragt dieser Kurs diese Perspektive, indem er untersucht, wie diese transformativen Ereignisse vom 17. bis zum 21. Jahrhundert die Musikkultur neu formten, das Leben und die Karrieren von Musikern veränderten und die europäische Musiklandschaft neu definierten.
Wir erforschen das dynamische Zusammenspiel zwischen sozialen und musikalischen Revolutionen, einschließlich entscheidender ästhetischer und stilistischer Veränderungen wie der „Querelle des Bouffons“, der Innovationen der Mannheimer Schule, der Entstehung des Zwölftonsystems und der radikalen Experimente der 1960er Jahre (z. B. Woodstock). Wir werden auch kulturelle und politische Kontroversen untersuchen – von der Rivalität zwischen Wagnerianern und Brahmsianern über die berüchtigte Uraufführung von Strawinskys „Le sacre du printemps“ bis hin zur Zensur und Unterdrückung von Komponisten unter der Sowjetherrschaft –, die tiefe Gräben zwischen Komponisten, Kritikern, Interpreten und Institutionen offenlegten.
Durch regelmäßige Musikanalysen und konsequente kritische Diskussionen über die Werke von Komponisten des Barock, der Klassik, der Romantik und des 20. Jahrhunderts gewinnen die Studierenden ein tieferes Verständnis dafür, wie Musik auf revolutionäre Veränderungen reagiert und diese mitgestaltet.

 

Language of instruction German
Use of digital media No specific media used
Course auditors welcome

 

Interval Weekday Time Room
wöchentlich Monday 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal

Dates

Date Time Room
Monday 15.09.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Seminarraum 101
Monday 22.09.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 29.09.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 06.10.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Seminarraum 101
Monday 13.10.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 20.10.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 27.10.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Seminarraum 101
Monday 03.11.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 10.11.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 17.11.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 24.11.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 01.12.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Seminarraum 101
Monday 08.12.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Monday 15.12.2025 10.15-12.45 Musikwissenschaft, Vortragssaal
Modules Electives Bachelor History: Recommendations (Bachelor's degree subject: History)
Electives Bachelor Musicology: Recommendations (Bachelor's degree subject: Musicology)
Modul: Gesellschaft in Osteuropa (Bachelor's degree subject: Eastern European Cultures)
Modul: Gesellschaft in Osteuropa (Bachelor's degree program: Eastern European Studies)
Modul: Grundlagen der Musikwissenschaft (Bachelor's degree subject: Musicology)
Modul: Individuelle wissenschaftliche Vertiefung und musikwissenschaftliche Berufspraxis (Master's degree subject: Musicology)
Modul: Kunst in Osteuropa (Bachelor's degree program: Eastern European Studies)
Modul: Kunst in Osteuropa (Bachelor's degree subject: Eastern European Cultures)
Modul: Musikwissenschaftliche Analyse, Notation und Lektüre (Bachelor's degree subject: Musicology)
Modul: Transfer: Europa interdisziplinär (Master's degree program: European History in Global Perspective)
Wahlbereich Master Geschichte: Empfehlungen (Master's degree subject: History)
Assessment format continuous assessment
Assessment registration/deregistration Reg.: course registration; dereg.: not required
Repeat examination no repeat examination
Scale Pass / Fail
Repeated registration no repetition
Responsible faculty Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch
Offered by Fachbereich Musikwissenschaft

Back to selection