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Semester | fall semester 2025 |
Course frequency | Once only |
Lecturers | Vadym Rakochi (vadym.rakochi@unibas.ch, Assessor) |
Content | Music and Revolution: Challenging the Future (17th – 21st Centuries) Traditionally, the cultural dimensions of major social upheavals — such as the English revolutions (1649–1688), the French Revolution (1789), the European revolutions of 1848–49, and the Russian Revolution (1917) — have been treated as secondary to their political and economic consequences. With music analysis at its core, this course challenges that perspective by examining how these transformative events from the 17th to the 21st century reshaped musical culture, altered the lives and careers of musicians, and redefined the European musical landscape. We will explore the dynamic interplay between social and musical revolutions, including pivotal aesthetic and stylistic shifts such as the Querelle des Bouffons, the innovations of the Mannheim school, the emergence of the twelve-tone system, and the radical experimentation of the 1960s (e.g., Woodstock). We will also investigate cultural and political controversies—from the rivalry between Wagnerians and Brahmsians, to the infamous premiere of Stravinsky’s Rite of Spring, to the censorship and suppression of composers under Soviet rule—that exposed deep divisions among composers, critics, performers, and institutions. Through regular music analysis and consistent critical discussion on the works of Baroque, Classical, Romantic, and 20th-century composers, students will gain a deeper understanding of how music both responds to and helps shape revolutionary change. Musik und Revolution: Herausforderungen für die Zukunft (17.–21. Jahrhundert) Traditionell werden die kulturellen Dimensionen großer gesellschaftlicher Umbrüche – wie der Englischen Revolutionen (1649–1688), der Französischen Revolution (1789), der Europäischen Revolutionen von 1848/49 und der Russischen Revolution (1917) – im Vergleich zu ihren politischen und wirtschaftlichen Folgen als zweitrangig behandelt. Mit der Musikanalyse im Mittelpunkt hinterfragt dieser Kurs diese Perspektive, indem er untersucht, wie diese transformativen Ereignisse vom 17. bis zum 21. Jahrhundert die Musikkultur neu formten, das Leben und die Karrieren von Musikern veränderten und die europäische Musiklandschaft neu definierten. Wir erforschen das dynamische Zusammenspiel zwischen sozialen und musikalischen Revolutionen, einschließlich entscheidender ästhetischer und stilistischer Veränderungen wie der „Querelle des Bouffons“, der Innovationen der Mannheimer Schule, der Entstehung des Zwölftonsystems und der radikalen Experimente der 1960er Jahre (z. B. Woodstock). Wir werden auch kulturelle und politische Kontroversen untersuchen – von der Rivalität zwischen Wagnerianern und Brahmsianern über die berüchtigte Uraufführung von Strawinskys „Le sacre du printemps“ bis hin zur Zensur und Unterdrückung von Komponisten unter der Sowjetherrschaft –, die tiefe Gräben zwischen Komponisten, Kritikern, Interpreten und Institutionen offenlegten. Durch regelmäßige Musikanalysen und konsequente kritische Diskussionen über die Werke von Komponisten des Barock, der Klassik, der Romantik und des 20. Jahrhunderts gewinnen die Studierenden ein tieferes Verständnis dafür, wie Musik auf revolutionäre Veränderungen reagiert und diese mitgestaltet. |
Language of instruction | German |
Use of digital media | No specific media used |
Course auditors welcome |
Interval | Weekday | Time | Room |
---|---|---|---|
wöchentlich | Monday | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Date | Time | Room |
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Monday 15.09.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Seminarraum 101 |
Monday 22.09.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 29.09.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 06.10.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Seminarraum 101 |
Monday 13.10.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 20.10.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 27.10.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Seminarraum 101 |
Monday 03.11.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 10.11.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 17.11.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 24.11.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 01.12.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Seminarraum 101 |
Monday 08.12.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Monday 15.12.2025 | 10.15-12.45 | Musikwissenschaft, Vortragssaal |
Modules |
Electives Bachelor History: Recommendations (Bachelor's degree subject: History) Electives Bachelor Musicology: Recommendations (Bachelor's degree subject: Musicology) Modul: Gesellschaft in Osteuropa (Bachelor's degree subject: Eastern European Cultures) Modul: Gesellschaft in Osteuropa (Bachelor's degree program: Eastern European Studies) Modul: Grundlagen der Musikwissenschaft (Bachelor's degree subject: Musicology) Modul: Individuelle wissenschaftliche Vertiefung und musikwissenschaftliche Berufspraxis (Master's degree subject: Musicology) Modul: Kunst in Osteuropa (Bachelor's degree program: Eastern European Studies) Modul: Kunst in Osteuropa (Bachelor's degree subject: Eastern European Cultures) Modul: Musikwissenschaftliche Analyse, Notation und Lektüre (Bachelor's degree subject: Musicology) Modul: Transfer: Europa interdisziplinär (Master's degree program: European History in Global Perspective) Wahlbereich Master Geschichte: Empfehlungen (Master's degree subject: History) |
Assessment format | continuous assessment |
Assessment registration/deregistration | Reg.: course registration; dereg.: not required |
Repeat examination | no repeat examination |
Scale | Pass / Fail |
Repeated registration | no repetition |
Responsible faculty | Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch |
Offered by | Fachbereich Musikwissenschaft |