Add to watchlist
Back

 

31513-01 - Seminar: Performance, Myth, Archaeology, Text 3 CP

Semester fall semester 2012
Course frequency Irregular
Lecturers Anton F.H. Bierl (a.bierl@unibas.ch)
Joan Breton Connelly (joan.connelly@unibas.ch, Assessor)
Content Über die Fachkreise hinaus berühmt wurde Prof. Joan Connelly mit Ihrem Buch Portrait of a Priestess: Women ans Ritual in Ancient Greece (2007). Furore machte Ihr 1996 im American Journal of Archeology mit dem Titel “Parthenon and Parthenoi: A Mythological Interpretation oft he Parthenon Frieze”. In dem Spezialseminar wird sie vor allem ihre aktuellen Forschungen zur Deutung dieses wichtigen Weltkulturerbes präsentieren. Dabei wollen wir auch die textlichen Quellen, insbes. Euripides’ Erechtheus gemeinsam mit den Studierenden lesen, interpretieren und für die Deutung fruchtbar machen. Weiteren innovativen Input auch in methodologischer Hinsicht wird sie uns durch die Behandlung der Archeology of Performance geben. Hier wie auch im Bereich Mythos, Landschaft, Sacred Space, Kosmos ergeben sich ausserordentlich fruchtbare Uberschneidungen mit den Forschungen der Basler Gräzistik (bes. Performativität, mythisch-rituelle Poetik, Anthropologie, Mythoskonzepte) und der hiesigen Altertumswissenschaften (Raum, Methode, Grenzen). Als Direktorin der Yeronisos Grabung in Zypern und als Mitglied des Cultural Property Advisory Committee der US Regierung wird uns die Professorin der New York University auch neue Einblicke in diese archäologische Arbeit liefern. Am Donnerstag, 11.10. wird sie einen öffentl. Abendvortrag halten:

The Parthenon Frieze: Engaging with a New Paradigm

Dazu führt sie aus:
“Never before in human history has there been a structure that is at once so visible to the world, so celebrated, so examined, so invested with authority and, yet, so strangely impenetrable at its core. What is the origin of this cult place within the mytho-poetic framework of Athenian consciousness? What events from the mythical past were commemorated in the sacred rituals observed here for nearly one thousand years? Using the Parthenon’s sculptured frieze as a point of entry, Connelly presents a new paradigm for understanding the building, one that starts with religion, not politics, as its point of departure. Since the late eighteenth century, the frieze has been viewed as a snapshot of the fifth-century Athenian citizenry marching in an historical Panathenaic procession. Viewed without the benefit of a myth reference, the frieze stands outside the conventions of Greek temple decoration that regularly derived subject matter from the mythical past. Arguing that the frieze tells the story of how the first Athenian king, Erechtheus, sacrificed his daughter to save the city, Connelly presents a wholly new, mythological reading of the images, one that evokes the central role of sacrifice within Athenian democratic social values.”
Learning objectives – Kennenlernen aktueller Forschungsansätze
– Unterricht in englischer Sprache zu neuen anglophonen Ansätzen
– Interdisz. Arbeiten in den Altertumswiss. (bes. Gräzistik und Klass. Archäologie)
– Erlernen wiss. Arbeitens
– Mythos, Raum, Kosmos
– Parthenon-Fries und Akropolis
– Weibl. Pristerinnen
– Einsicht in neue Grabungen und in die Cultural Heritage Arbeit
Bibliography Chaniotis, A., “Rituals between norms and emotions. Ritual as shared experience and memory.” In E. Stavrianopoulou ed. Ritual and communication in the Graeco-Roman world, Kernos Suppl. 16, (Liège: Brill, 2006), 211-238. Connelly, J. B., “Parthenon and Parthenoi: A Mythological Interpretation on of the Parthenon Frieze,”AJA 100 (1996) 53-80.
---------- “Ritual Movement Through Greek Sacred Space: Towards an Archaeology of Performance,” in A. Chaniotis, ed., Ritual Dynamics in the Ancient Mediterranean: Agency, Emotion, Gender, Reception, Stuttgart, 2011, 313-346.
Ferrari, G., "The Ancient Temple on the Acropolis at Athens,” AJA 106 (2002) 11-35. Mansfield, J., The Robe of Athena and the Panathenaic Peplos, University of Michigan Microfilms (University of California at Berkeley, 1985).
Marconi, C. "Kosmos: the Imagery of the Archaic Greek Temple." Res: Anthropology and Aesthetics 45 (2004): 211-224. -----, “The Parthenon Frieze: Degrees of Visibility.” RES 55.56 (2009): 157-173. Mylonopoulos, I., “Greek Sanctuaries as Places of Communication through Rituals: An Archaeological Perspective.” In E. Stavrianopoulou ed. Ritual and Communication in the Graeco-Roman World, Kernos Suppl., 16, (Liège: Brill, 2006), 69-110.
Shear, J. “Polis and Panathenaia: The History and Development of Athena’s Festival.” PhD diss., University of Pennsylvania, 2001.(I can send pdf)
Spaeth, B.S. “Athenians and Eleusinians in the West Pediment of the Parthenon,” Hesperia 60 (1991) 331-362.
Comments Achtung: für alle Mitglieder des Doktoratsprogramms eine bes. empfehlenswerte Veranstaltung
Weblink http://classics.as.nyu.edu/object/io_125

 

Admission requirements MA–Studium, Doktorandenstudium Gräzistik bzw. der AWI, bes. mit Themen zur griech. Kultur und Geschichte, Klass. Archäologie
Course application Anmeldung auf ISIS
Language of instruction German
Use of digital media No specific media used
Course auditors welcome

 

Interval Weekday Time Room

No dates available. Please contact the lecturer.

Modules Modul Europäische Religionsgeschichte (Master's degree subject: Science of Religion)
Modul Literatur im Zusammenspiel der Künste und Medien (Master's degree program: Literaturwissenschaft/Literary Studies/Etudes Littéraires)
Modul Materielle Kultur im historischen Kontext (Master's degree subject: Classical Archaeology)
Modul Religions- und Kulturtheorien (Master's degree subject: Science of Religion)
Modul Vertiefung & Moderne Anwendung (Master's degree subject: Greek Philology)
Modul Vertiefung & Moderne Anwendung (Master's degree program: Altertumswissenschaften (TMA))
Assessment format continuous assessment
Assessment details aktive, regelmässige Teilnahme, Übernahme kleinerer Aufgaben - Referate
Assessment registration/deregistration Reg.: course registration; dereg.: not required
Repeat examination no repeat examination
Scale Pass / Fail
Repeated registration as often as necessary
Responsible faculty Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch
Offered by Fachbereich Gräzistik

Back