Add to watchlist
Back

 

43566-01 - Proseminar: Geschichtsproduktionen in Südafrika 3 CP

Semester spring semester 2016
Course frequency Once only
Lecturers Tanja Hammel (tanja.hammel@unibas.ch, Assessor)
Content Die meisten Geschichten werden ausserhalb der Universität produziert. In einer Langzeitperspektive (1820-2015) betrachten wir wie der Fokus auf unterdrückte Gruppen die Geschichtsschreibung Südafrikas verändert(e), und welche Funktionen Museen und Kunst in der Interpretation von Vergangenem übernehmen. Exemplarisch zeigen Fallbeispiele – beispielsweise das Voortrekker-Denkmal bei Pretoria (Tshwane), das eGazini Outreach Project in Grahamstown, das District Six Museum in Kapstadt sowie das Rhodes Must Fall Movement – welche Rolle Geschichten für Individuen, Gruppen und Gesellschaften spiel(t)en. Der Kurs bietet eine Einführung in wichtige Ereignisse der Geschichte Südafrikas sowie in die kritische Reflexion über Geschichtsproduktionen im öffentlichen Raum. Geschichtstheorien, Fallbeispiele, Quellen und Methoden werden, je nach Teilnehmenden, in englischer oder deutscher Sprache diskutiert.

History is largely produced outside universities. In a long-term perspective (1820 to 2015) we focus on how concentrating on previously suppressed groups has changed historiography in South Africa. We elaborate what functions museums and art have in the interpretation of past events. Exemplary cases – such as the Voortrekker monument near Pretoria (Tshwane), the eGazini Outreach Project in Grahamstown, the District Six Museum in Cape Town and the current Rhodes Must Fall Movement – show how important histories have been for identity construction. The course serves both as an introduction to the histories of South Africa as well as to critical reflections on the productions of histories in public space. Depending on the students discussions will be in English or German.
Bibliography - Helen Bradford, Women Gender and Colonialism: Rethinking the History of the British Cape Colony and Its Frontier Zones, C. 1806-70, The Journal of African History 37:3 (1996), 351-370.
- Chrischené Julius, ‘Digging deeper than the eye approves’: oral histories and their use in the Digging Deeper exhibition in the District Six Museum, Kronos 34:1 (2008), 106-138.
- Noëleen Murray, Leslie Witz, Hostels, Homes, Museum: Memorialising Migrant Labour Pasts in Lwandle, South Africa (Cape Town: UCT Press, 2014)
- Derek Peterson, Kodzo Gavua, Ciraj Rassool (eds.), The Politics of Heritage in Africa: Economies, Histories, and Infrastructures (Cambridge: Cambridge University Press, 2015)
Comments Für Studierende der Geschichte mit abgeschlossenem Einführungskurs
Die Veranstaltung wird je nach Teilnehmenden auf Deutsch oder Englisch stattfinden.
Allgemein gilt: Bei Überbelegung werden Geschichtsstudierende vorgezogen

 

Admission requirements Einführungskurs BSF Geschichte
Language of instruction German
Use of digital media No specific media used

 

Interval Weekday Time Room

No dates available. Please contact the lecturer.

Modules Grundmodul Neuere und Neueste Geschichte (Bachelor's degree subject: History (Start of studies before 01.08.2013))
Modul Basis Neuere / Neueste Geschichte (Bachelor's degree subject: History)
Assessment format continuous assessment
Assessment details Aktive Teilnahme
Assessment registration/deregistration Reg.: course registration; dereg.: not required
Repeat examination no repeat examination
Scale Pass / Fail
Repeated registration no repetition
Responsible faculty Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch
Offered by Departement Geschichte

Back