Add to watchlist
Back

 

56528-01 - Seminar: Fotografietheorien: Geschichte und ästhetische Verfahren 3 CP

Semester fall semester 2019
Course frequency Once only
Lecturers Jonas Wenger (jonas.wenger@unibas.ch, Assessor)
Content Das Seminar ist als begleitende Lehrveranstaltung zur Ringvorlesung "Fotografie: Theorie - Geschichte - Ästhetik" konzipiert. Jede Woche werden entweder Texte der Referentinnen der Ringvorlesung besprochen oder Aufsätze gelesen, die in einem direkten Zusammenhang mit den Vortragsthemen stehen. Studierende sollen sich dadurch auf die Ringvorlesung vorbereiten und die dort besprochenen Inhalte vertiefen und diskutieren können.

Das Seminar wird dementsprechend einen breit gefächerten Einstieg in Theorien der Fotografie bieten und sich dabei mit den Themenfeldern der Wahrnehmung, Subjektivierung, Erinnerung und Archivierung im Zusammenhang mit fotografischen Verfahren und Praktiken befassen. Ausserdem sollen die Studierenden Einblicke in die Geschichte der Fotografie unterschiedlicher Regionen erhalten, wobei unter anderem fotografische Praktiken im persischen und osmanischen Raum, sowie in kolonialen Kontexten beleuchtet werden.

Im Rahmen der Lehrveranstaltung werden die Seminarteilnehmerinnen ausserdem eine Führung durch die Fotosammlung Ruth und Peter Herzog erhalten.
Learning objectives Studierende sollen einen fundierten Eindruck über die Vielfalt der fotografischen Theorien, Verfahren und Praktiken erhalten, sowie einen kritischen Umgang mit fotografischen Sammlungen und Archiven erlernen. Dies soll Basis und Inspiration schaffen für die eigenständige Erforschung fotografischer Quellen und Praktiken.
Bibliography
Barthes, Roland: The Great Family of Man, in: Mythologies, New York, NY 1973, S. 100–102.

Baur, Esther; Strebel, Sabine: Fotos machen Geschichte, in: Kreis, Georg; Amlinger, Fabienne (Hg.): Das Basler Frauenstimmrecht : der lange Weg zur politischen Gleichberechtigung von 1966, [Basel] 2016 (Beiträge zur Basler Geschichte), S. 150–174.

Blaschke, Estelle: The Excess of the Archive, in: Mitman, Gregg; Wilder, Kelley E. (Hg.): Documenting the world: film, photography, and the scientific record, Chicago 2016, S. 224–253.

Bleichmar, Daniela; R. Schwartz, Vanessa: Visual History: The Past in Pictures, in: Representations 145, 01.02.2019, S. 1–31. Online: <https://doi.org/10.1525/rep.2019.145.1.1>.

Daston, Lorraine; Galison, Peter: The Image of Objectivity, in: Representations (40), 1992, S. 81–128. Online: <https://doi.org/10.2307/2928741>.

Ehninger, Eva: Group Formation. Queen Victoria in India, in: PhotoResearcher (30), 2018, S. 6–18.

Eldem, Edhem: How Does One Become an Oriental Orientalist? The Life and Mind of Osman Hamdi Bey, 1842– 1910, in: Editoriale, Silvana (Hg.): Orientality: Cultural Orientalism and Mentality, Milan 2015, S. 36–61.

Fleetwood, Nicole R.: Posing in Prison: Family Photographs, Emotional Labor, and Carceral Intimacy, in: Public Culture 27 (3 (77)), 01.09.2015, S. 487–511.

Groebner, Valentin: Berührende Bilder: Gewaltfotos, Magie, Werbung, in: Fotogeschichte (125), 212 n. Chr., S. 39–48.

Gürsel, Zeynep Devrim: A Picture of Health: The Search for a Genre to Visualize Care in Late Ottoman Istanbul, in: Grey Room 72, 01.09.2018, S. 36–67. Online: <https://doi.org/10.1162/grey_a_00248>.

Hirsch, Marianne: The Generation of Postmemory, in: Poetics Today 29 (1), 01.03.2008, S. 103–128.

Hirsch, Marianne; Spitzer, Leo: The Afterlives of Class Photos: Schooling, Assimilation, Exclusion, in: Winkler, Markus (Hg.): Partizipation und Exklusion : zur Habsburger Prägung von Sprache und Bildung in der Bukowina 1848 - 1918 - 1940, Regensburg 2015 (Veröffentlichungen des Instituts für deutsche Kultur und Geschichte Südosteuropas. Wissenschaftliche Reihe), S. 19–40.


Horkheimer, Max: "The Family of Man - All of Us (1958), in: Hurm, Gerd; Reitz, Anke; Zamir, Shamoon (Hg.): The family of man revisited : photography in a global age, London 2018, S. 47–53.

Langford, Martha: The Idea of Album, in: Suspended coversations : the afterlife of memory in photographic albums, Montreal 2008, S. 22–39.

Langford, Martha: Introduction: Show and Tell, in: Suspended conversations: the afterlife of memory in photographic albums, Montreal ; Ithaca 2001, S. 3–21.

Pinney, Christopher: What’s Photography got to do with it?, in: Behdad, Ali; Gartlan, Luke (Hg.): Photography’s Orientalism: new essays on colonial representation, Los Angeles 2013 (Issues & debates), S. 33–52.

Rizzo, Lorena: Policing the image: the Breakwater prison albums, Cape Town, in the late nineteenth and early twentieth centuries, in: Social History 41, 13.06.2016, S. 285–303.

Schwartz, Joan M.: Photographic Archives and the Idea of Nation: Images, Imaginings, and Imagined Community, in: Caraffa, Costanza; Serena, Tiziana (Hg.): Photo Archives and the Idea of Nation, Berlin 20142014, S. 17–40.

Sekula, Allan: The Body and the Archive, in: October 39, 1986, S. 3–64.

Sekula, Allan: The Traffic in Photographs, in: Art Journal 41 (1), 1981, JSTOR, S. 15–25.

Strassler, Karen: Landscapes of the Imagination, in: Refracted visions : popular photography and national modernity in Java, Durham, N.C. 2010 (Objects/Histories), S. 75–122.

Walton, Kendall L.: Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism, in: Critical Inquiry 11 (2), 1984, S. 246–277.

Wilder, Kelley: Visualizing Radiation: The Photographs of Henri Becquerel, in: Daston, Lorraine; Lunbeck, Elizabeth (Hg.): Histories of scientific observation, Chicago 2011, S. 349–368.


 

Admission requirements Medienwissenschaft: abgeschlossenes Basisstudium AES.

Ein vorab eingereichtes Motivationsschreiben ist Voraussetzung für die Teilnahme am Seminar.
Language of instruction German
Use of digital media No specific media used

 

Interval Weekday Time Room

No dates available. Please contact the lecturer.

Modules Modul: Aufbaustudium Medienästhetik (Bachelor's degree subject: Media Studies)
Modul: Kunsttheorie und Methodik (Master's degree subject: Art History)
Modul: Kunsttheorie und Methodik (Master's degree program: Art History and Image Theory)
Modul: Medienästhetik MA (Master's degree subject: Media Studies)
Modul: Moderne / Gegenwart (Bachelor's degree subject: Art History)
Modul: Profil: Moderne (Master's degree program: Art History and Image Theory)
Modul: Werk und Kontext (Master's degree program: Art History and Image Theory)
Modul: Werk und Kontext (Master's degree subject: Art History)
Assessment format continuous assessment
Assessment registration/deregistration Reg.: course registration; dereg.: not required
Repeat examination no repeat examination
Scale Pass / Fail
Repeated registration no repetition
Responsible faculty Faculty of Humanities and Social Sciences, studadmin-philhist@unibas.ch
Offered by Fachbereich Medienwissenschaft

Back